zondag 6 november 2016

Migratie

Met opa's opa Wout van den Bersselaar kwam onze tak van Gemonde naar Den Bosch. Daar trouwde hij 4 mei 1850 met Mieke van Thiel. Waltherus was toen 44 en zij 33. Anna Maria kwam uit Empel en Gewande; ook 'van buiten'. Wout werkte volgens mijn opa als timmerman - een beroep dat nog wat generaties in de familie bleef - en hij woonde bij zijn werkplaats in een steegje in de Vughterstraat: Achter den Engel. Het late huwelijk leverde een kind op: Driek van den Berselaar (met 'rs' dus) de vader van mijn opa Driek. Overigens mocht mijn vader gewoon Harrie heten. 

Wout was dus een Bosschenaar met een migratieachtergrond. Zijn vrouw ook, als je voor beiden de geografische schaal Indikt. Import dus. Ze zullen beslist de klanken van hun thuishaal lang bij zich gedragen hebben.

Opa ging met zijn vader nog op familiebezoek in Gemonde. Vooral in kermistijd en daarover vertelde hij ons - zijn kleinkinderen - spannende verhalen. Voor onze generatie kreeg dat dorp een aangename klank: ons stamland. Inmiddels beschouw ik me als een inwoner van de stad, eentje dus met een Bossche achtergrond. Na vier generaties van hier geboren Van den Berselaars moet dat wel kunnen.

Dan heb ik natuurlijk ook nog moeders kant om rekening mee te houden. Hoe Bosch ben ik van die zijde? In haar voorgeslacht zitten de nodige migranten die van veel verder dan Gemonde kwamen. Zo staan in moeders stamboom rond 1850 - het jaar waarin de eerdergenoemde Wout en Mieke in Den Bosch trouwden - genoteerd: Anna Mackay (met Schotse roots), Johan Dumernit (de latere Doomerniks, met wortels in Duitsland) en Kaat Löw uit Weiler-la -Tour, Luxemburg). Die Catharina trouwde met oma's opa Jacobus Lambooy die de slag bij Waterloo won. Over hem schreef ik onlangs de column en blog 'Puntjes'.

Een aantal neefjes en nichtjes - kinderen van mijn vier zussen - is in het buitenland geboren, uit Brabantse ouders. Zijn zij, voor zover ze weer hier wonen, ook 'Nederlanders met een migratieachtergrond'? Ongetwijfeld.

En zo puzzelt ons land lekker verder op deze regenachtige herfstmiddag: we hebben er sinds kort een nieuw gezelschapsspel bij. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten