vrijdag 3 juli 2015

Hitte(bestendig?) Dagboek (2): drol

Hoeveel hitte kan in een huis hangen? Als we donderdagavond om 23.30 uur dat van ons binnenstappen, wordt die vraag beantwoord. In de hal gaat het nog, want die ligt aan de noordkant. De huiskamer blijkt een sauna met 28°C. Dus gelijk wordt alles tegen elkaar opengezet. 

Het contrast met buiten is groot. Daar heeft een fikse bui voor verkoeling gezorgd. We zaten zo’n 15 minuten wandelen verderop buiten te eten en bleven uiteindelijk als de enige gasten over die niet naar binnen vluchtten. Dankzij het grote zonnescherm dat alle nattigheid opving. Ik deed zelfs een vestje aan dat ik na bestudering van Buienradar meegenomen had. Thuis ligt dat kledingstuk in no-time op een stoel.

Het was in alle opzichten lekker op dat terras. Toen ik eerder om 17.00 uur door de stad liep voor wat noodzakelijke dingen, kon je daar een kanon afschieten. Lege of bijna lege terrassen. Zelfs in de Korte Putstraat. Niks te doen: 'n dooi kiendje mee 'n lam hèndje', in de taal van mijn moeder. In een winkel uit een keten staan de vier verkoopsters met elkaar te praten bij de kassa: ik blijk de enige klant. Op de gesloten deur van een winkel hangt de tekst 'Wij zijn open, binnen airco'. Een collega gaat 'vanwege de hitte' al om 17.30 uur dicht. Donderdag: koopavond. Een zaak waarin chocolade het centrale product is, blijkt al gesloten. 'Door de warmte', volgens het briefke op de deur.

Zitten al die potentiële klanten thuis? Door het Nationaal Hitte Plan gedirigeerd naar een beschaduwde plek? Zelf heb ik zeker twee uur in onze redelijk koele keuken met Jo zitten kletsen. Hij kwam voor zijn deel van de frikadellenworstenbroodjes die ik eerder bij bakkerij 'De Meester' gehaald had. In de huiskamer was het te warm: 29,5°C. Voor en achter moesten bomen verdwijnen bij buren en bij ons. Heerlijk bij winter- en voorjaarszon; nu ligt het glas in de blèkkerende zon.
Overigens drinken Jo en ik onder het kletsen braaf de voorgeschreven liters vocht. IJsthee. Staat dat ook in het NHP of moet het water zijn?

Over water gesproken: in de straat staat sinds vanochtend op een stuk groen een flink buitenbadje. Opblaasbaar. Een initiatief van enkele bewoners om de kinderen koel te houden. De ouders zitten in de schaduw te loungen. Ook met gemeentepils? Tijdens de opbouw al heb ik gevraagd om de muziekboxen te temperen. Niet dat die op volle toeren stonden: alleen de bases dreunden zo hinderlijk door. Ben benieuwd of het toen verkregen resultaat zal blijven. Ergens moet ik nog een foto hebben net het teiltje bij ons thuis.

Een ander maakte zich op hetzelfde moment zorgen over de veiligheid. Wie houdt toezicht, hoe zit het met de hygiëne? Wat als 's nachts een jolige voorbijganger een duik neemt? Sinds een jaar of wat wonen in de Isabellakazerne achter het spoor zo'n 100 jonge mensen. Een deel ervan gebruikt onze straat als kortste verbinding tussen twee punten. Als ze tenminste de moeite willen nemen om hun fiets over de steile spoorpassage te slepen. Even het water in na sluitingsuur van de kroegen. Of een onverlaat verlicht de druk op zijn blaas over de badrand. Of deponeert er een drol in. Die hoeft niet noodzakelijkerwijs uit zijn of haar spruitstuk te komen. In de bosjes ligt vast wel iets van een hond. Niks viezer dan een eenzame drol in een zwembad.

Hoe dan ook, bij thuiskomst om 23.30 uur komt dus 'alles' tegen elkaar open te staan. 28C in de huiskamer is zelfs boven het toch al niet geringe temperatuursniveau in bejaardenhuizen. Dat hoeft nog even niet, dus. 

Terwijl de koelte zijn weg door de open schuifdeur zoekt, ga ik even op de bank zitten voor een rondje op het mobieleke. Nieuws uit Antwerpen over een plan voor een gezamenlijk artikel. Veel Nederlanders blijken te leven met kritiek op hun opvoeding. Mij hebben ze niet geïnterviewd. Ik zou ook weinig te meuten gehad hebben. Ik had prima ouders. Een aantal jaren leidde dat in een gesprek met één lotgenoot tot de gedachte om een praatgroep op te richten voor mensen met een gelukkige jeugd. In die periode moest je rondlopen met een onverwerkt probleem. En nu ben je een zonderling als je geen trekjes vertoont van narcisme, autisme, leesblindheid of agorafobie. Nou ja, ik heb dit jaar rode vlekken die komen en gaan. Een allergie. Toch eens kijken of daar een clubke voor is. Gek genoeg val ik tijdens deze filosofische overpeinzingen in slaap om rond 02.00 uur wakker te worden. Afijn, serre- en keukendeur dan maar dicht, lampen uit om op mijn tenen naar de echtelijke sponde te gaan.


Na 04.00 uur komt een aantal keren het vrolijke geluid van passerende jongelui op de fiets langs. Die gaan vast thuis naar het toilet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten