Albrecht Dürer, een
alleskunner. Schilderen, tekenen, het maken van gravures en houtsneden: hij
beheerste het allemaal. Met misschien nog met een kwartvoet in de gotiek en daarnaast
een topper uit de Renaissance. Zó begaafd. Ongevraagd werd hij eind zestiger
jaren een van mijn drie wegwijzers bij het leren kijken naar kunst.
Dürer (1471-1528),
tijdgenoot van Bosch (ca. 1450-1516). Net zoals bij Giotto vroeg ik me af
waarom Albrecht al tot een ander tijdperk behoorde terwijl Jheronimus nog
werkte in de stijl der Vlaamse Primitieven of ‘Oudnederlandse Schilders’. Was
het omdat de Duitser Italië ontdekt had waar het al volop Renaissance was? Wie
naar het werk van Dürer kijkt, weet dat de suggesties rond een mogelijk verblijf
van Bosch in Venetië of Florence elke grond missen.
Van de houtsneden was en
ben ik nog het meest onder de indruk. Zijn ‘neushoorn’ groeide uit tot een
icoon. Uren kun je kijken naar het beest - dat hij overigens zelf nooit in
levenden lijve zag - uitgevoerd tot in de kleinste details.
Boeiend vind ik de
exemplaren waarin hij kunstenaars-aan-het werk in beeld brengt. Schilders
achter hun ezel. En de man die een model probeert vast te leggen, zwoegend op de ‘verkorting’:
een zeer moeilijk perspectief. De Italiaan Andrea Mantegna (1431-1506), door Dürer
sterk bewonderd, had deze techniek onder de knie. Toen ik op een mistige
decemberdag tijdens een tentoonstelling in Mantua zijn ‘Bewening van Christus’
zag, begreep ik hoezeer Albrecht tegen hem opgezien moet hebben.
Veel opwekkender dan de
afbeelding van dit kwartet zijn de schilderijen. Uiteraard zijn zelfportret
(1498) als jongeman, en Adam & Eva (1507). Zijn weergave van een jonge haas
(gouache 1506) is en wordt nog steeds ter versiering gebruikt op van alles en
nog wat. Erger nog is het lot van zijn tekening ‘(biddende) handen’: van kunst
tot kitsch, 1-, 2- en 3-dimensionaal.
Albrecht Dürer heeft mij
geleerd naar het detail en de werking van het perspectief te kijken. Inmiddels
heb ik een deel van zijn oeuvre mogen zien dat verspreid is geraakt over
verschillende (met name) Europese musea. Elk keer opnieuw een vreugdevolle
gebeurtenis.
Kijken (1): http://bolduque.blogspot.nl/2014/08/kijken-1-rousseau-de-douanebeambte.html
Kijken (2): http://bolduque.blogspot.nl/2014/08/kijken-2-giotto-di-bondone.html
Kijken (1): http://bolduque.blogspot.nl/2014/08/kijken-1-rousseau-de-douanebeambte.html
Kijken (2): http://bolduque.blogspot.nl/2014/08/kijken-2-giotto-di-bondone.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten