dinsdag 8 januari 2019

Hoe Geert door het sleutelgat begluurd wordt


Op 6 januari 2019 mocht ik in de Vughtse Lambertuskerk de jubileumexpositie van Geert de Bruijn openen. Met deze tentoonstelling (te bezoeken t/m 20 januari) markeert De Bruijn zijn 35-jarig kunstenaarschap. Tegelijkertijd verscheen de uitgave ’35 jaar met de Moedergodin’. Ter begeleiding van de daarin afgebeelde assemblages maakte Geert een keuze uit de teksten die ik eerder in blogvorm over zijn werk publiceerde.

In mijn lofrede zondag jl. voegde ik - uiteraard na een woord van welkom - aan genoemde publicatie nog drie vingerwijzingen toe. Dit drietal wil ik in evenzoveel achtereenvolgende blogs via bolduque.blogspot.com onder de aandacht brengen. De foto’s zijn gemaakt door Geert zelve. Hierbij vingerwijzing 3.

3. Wat hangt er boven je bed?
Tot besluit nog een korte wegwijzer. Wat heb je boven je bed?

Lieden die geïnterviewd worden door kranten en bladen, krijgen ter introductie vaak een kort CV mee. Daarin mag het antwoord op een van de volgende vragen niet ontbreken: Wat is je lievelingsfilm? Welk boek ligt op je nachtkastje? Wat neem je mee als je kiet in de fik vliegt? Wat heb je boven je bed hangen? De onthullingen mogen bijdragen aan de identiteitschets van de ondervraagde.

Bij het wakker worden, hoe kan het ook anders, zie ik twee werken van Geert de Bruijn: goeiemorgen. Ja, ik ben een zware gebruiker. Misschien had ik me beter bij mijn collectie postzegels kunnen houden, want die plaatjes vragen nauwelijks ruimte.

De alomaanwezigheid van zijn werk in mijn directe omgeving is gevaarloos. Eerder ‘begeleidend’ of ‘leidend’. De hangende en staande objecten zwijgen en soms spreken ze me toe. Althans dat denk ik dan natuurlijk. Met vragen. Want dat is ook hun taak, behalve ‘schoon’ te zijn in de betekenis van ‘schone kunsten’.
Dingen die mooi zijn stellen vragen. Bijvoorbeeld ‘Ben je tevreden Van den Berselaar?’ Da’s natuurlijk een dingetje en zoiets komt wel binnen, om het in tijdgebonden stijl te zeggen.

Daarom begrijp ik ook niet dat mensen maar blijven kletsen in de aanblik van iets moois. En ik kerken, kathedralen en musea al doorleuterend selfies maken. Deze oprisping tekent mij uiteraard als een oudere zeurder. Het museum als pretpark?

Zo dat heb ik gezegd. Dit kansel zou zo de loge in de Muppetshow kunnen zijn.

Een bezoek aan het werk van De Bruijn is geen visite aan een pretpark. Er wordt ietwat inspanning van je verwacht. Zeker nu De Bruijn sinds kort maatschappijkritische vragen stelt aan zijn publiek. Zo verraste hij me wat zomers terug met een nieuw thema ‘de ontmannelijking van de kerk’. En nu dan met ‘De genestelde gedachte’: is wat ik zie, wat ik zie? Moet kunst je bestaande beelden bevestigen of aan het wankelen brengen?

In ons brein barst het van genestelde gedachtes. Zo maken we inschattingen om te overleven. Of zeggen we blij dan wel teleurgesteld ‘Dit had ik van jou niet verwacht’. Niet die ander, maar de spreker heeft ervoor gezorgd dat dit verwachtingspatroon zich kon gaan nestelen. Misschien is het tijd om het eens op te schudden.

Mijn advies op deze Driekoningendag luidt: gun het jezelf om in stilte - vooral in stilte, om de monoloog met jezelf de kans te geven - voor een De Bruijn te gaan staan. Kijk kritisch naar één de genestelde gedachtes in jezelf. Bijvoorbeeld: Waarom heb ik een hekel aan gebakken lever?

Kijk en denk na. Bijvoorbeeld volgens het adagium dat de dichter-filosoof Henk van der Waal in 2012 aan zijn ‘nieuwe filosofie’ meegaf: ‘Denken op de plaats rust’. Gluur naar het werk van De Bruijn als door een sleutelgat; ga stiekem op zoek naar iets nieuws, in bewondering en … stilte. En reflecteer intens. Kijken naar een De Bruijn is een werkwoord.

Is het mogelijk om met kunst je bestaande ideeën te bevragen? Aan het wankelen te brengen? Ja. En ik meen dat de kunnen lezen in de volgende drie dichtregels uit het prijswinnende gedicht Legenda van Dorien de Wit (gepubliceerd in 2017):

In de bergen is de horizon een golvende lijn
Staand op een berg ben ik onderdeel van die lijn
Ik pak de bovenste steen op en verander de horizon’.

Aan het werk mensen. De tentoonstelling is geopend. Proficiat Geert en nog vele jaren zo doorgaan jongen. De drank wacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten