woensdag 26 februari 2014

Brabants Boekenweekboek 2014; Mohikanen

Zijn wij de laatste der Mohikanen?' Met die vraag in mijn hoofd stap ik op zondag 23 februari in Lith de zaal van De Hoeve binnen. 'Houdt het na ons op?' Over de drempel zitten de pure liefhebbers van het dialect. De kenners. Om 13.30 uur zal het programma beginnen rond de aanbieding van het Brabants Boekenweekboek 2014.

Dit jaar verschijnt de 9de editie. Voor de zevende keer heb ik een bijdrage geleverd, ook dit keer minutieus uitgeschreven in de Bossche stadstaal. Nu voor het thema 'reizen'. 'Alle kanten op!', met tekeningen van Iris Bongers, uitgegeven door Van de Berg, Almere.

51 inzenders dit maal, met een verhaal of gedicht. De meeste makers zijn aanwezig. Aangevuld met wat familie en fans zit het lekker vol. Het programma - geleid door Cor Swanenberg en Jan Luysterburg begint.

Op enig moment voor de pauze sta ik geprogrammeerd om mijn 'D'n trein naor Tilburg' voor te lezen. Met twee - toen nog jonge - neefjes van mijn vrouw in de hoofdrol. Samen op reis. Met de trein van Den Bosch naar Tilburg. Voor de twee broertjes hun eerste reis met het spoor. Spannend. Ik geniet achter de microfoon van de voor ons zo kenmerkende kelige 'ao's' en 'รดรด's'.

Het Bosch lijkt me voor dit publiek van routiniers geen enkel probleem op te leveren. Eerder traden 'collega's' op in wat moeilijkere tongvallen, waaronder het Budels. Vooral bij dit Brabants-Limburgse Buuls is even opletten. Zouden de kleinkinderen van die dame de taal van hun opoe overnemen?

Een blije Riny Boeijen wint dit jaar de Willem Ivensprijs. Zijn 'Noes' is een mooi verhaal dat zich nu kan afspelen. Gelukkig geen retro-illusie van onder de perenboom pijprokende contente boerkes met stro in de klompen. Dialect is er ook om nu in allerlei situaties de gebruikt te worden. 'Nie dan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten