Van 13 februari tot en met 8 mei 2016 vindt in het Noordbrabants Museum de expositie ‘Bosch Visions’
plaats. Deze tentoonstelling moet een topper worden in het Jeroen Boschjaar
(dat inmiddels ook op de kalender van de Nationale Evenementen staat. Datzelfde overzicht
(klik) vermeldt overigens 2015 als het Vincent van Goghjaar: da’s dus twee
maal achtereen Brabant aan de bak.)
Wat zal er dan allemaal
te zien zijn in genoemd museum? Bij de vulling maakt Den Bosch het zich niet
gemakkelijk. Om te beginnen bezit de stad geen enkel schilderij van haar
beroemdste zoon. Sterker nog: in heel Nederland bevindt zich slechts op één
plek echt werk van Bosch! Het Rotterdamse Boijmans van Beuningen rekent vier
schilderijen van Jheronimus tot het eigen bezit (klik).
Voor het bekijken van de rest,
moet je naar het buitenland gaan.
Om eigenaren van ‘die
rest’ zo ver te krijgen dat ze hun bezit tijdelijk uitlenen aan Den Bosch, is
het handig als de vrager wisselgeld meeneemt. Bijvoorbeeld ‘Als wij van u de huppeldepup
krijgen, hangen wij uit onze collectie zolang Van Goghs ‘Spittende boerin’ bij u op
de lege plek’.
Hoewel het Noordbrabants een meer dan respectabele collectie
bezit, weegt zelfs deze stevige Nuenense vrouw niet op tegen een Bosch. Los van
de vraag of ‘ons’ museum een trekpleister als dit exemplaar van Van Gogh na Nanjing en Leuven opnieuw een tijdje kwijt wil. Daarom bestaat dat wisselgeld uit een internationaal
kunsthistorisch onderzoek, het ‘Bosch Research and Conservation
Project’ (klik).
Eigenaren
kunnen hun werk(en) van Bosch volgens een gestandaardiseerde
onderzoeksopzet laten onderzoeken, analyseren en documenteren. En restaureren
op voorwaarde dat die kunstschatten tijdelijk naar het Noordbrabants komen. Of: ‘In dit project werken kunsthistorici, conservatoren en restauratoren uit instellingen over de hele wereld samen om het erfgoed van één van ’s werelds meest creatieve kunstenaars ooit te analyseren en te conserveren’.
De
inspanningen van de gelijknamige stichting worden mogelijk gemaakt met o.a.
subsidies van het Gieskes-Strijbis Fonds en de Stichting Ammodo.
Een spraakmakend project
dus, uitgevoerd door specialisten-van-naam. Of dit voldoende is om
museumdirecties en eigenaars over de streep te trekken? In elk geval lijkt sinds
28 mei 2013 de komst van twee triptieken en vier panelen uit Venetië zeker (klik). Eerder (op 8 september
2012) namen verschillende media de uitspraak op van burgemeester Rombouts
dat alle tekeningen van Jeroen naar Den Bosch komen (klik).
Dat laatste kan een
flinke bijdrage zijn aan het geheel. Het ‘geschatte’ werk van Bosch omvat zo’n
45 schilderijen en tekeningen die zich - verspreid over Europa en Amerika -
bevinden in 10 landen, 18 steden en 20 verzamelingen. 22 van de 45 staan op
papier en 23 op hout.
Overigens berichtte
Omroep Brabant op 21 juni 2008 al dat drie Amerikaanse musea in principe elk één
schilderij zouden uitlenen. En dat over de voorwaarden onderhandeld zou worden (klik).
Dit laatste feit wordt herhaald
in een bijdrage van Omroep Brabant d.d. 30 mei 2013, en passant zet dit bericht
de landentussenstand op vier: Amerika, Italië, België en Duitsland (klik). Wat onze ooster- en
zuiderburen toegezegd zouden hebben, kan ik in eerdere nieuwsitems niet
terugvinden. Nog even verder napluizen dus. Misschien 'klikt' het later nog.
Hoe dan ook: waar ik nog steeds
reikhalzend naar uit blijf zien, is duidelijk nieuws uit steden als Madrid en
Rotterdam.
(wordt vervolgd)
Met Jheronimus op weg (1); dokkeren
Met Jheronimus op weg (2); de aftrap
Geen opmerkingen:
Een reactie posten