Vanmorgen - even op de fiets naar het centrum -
kwam ik er al drie tegen: partners van me. Althans, dat wilden ze me doen
geloven. De eerste stond gewoon langs de straat. 'Uw partner in koeltechniek'.
'Nou, die kies ik zelf wel uit', dacht ik. Bij de Diezebrug ronkte voor het
stoplicht 'Uw partner in groente & fruit' en tot besluit was er nog 'Uw
partner in logistiek'.
Ooit vond ik dat partnergedoe een leuke vondst.
Wie 'm op zijn/haar naam heeft staan weet ik niet. 'Zal wel uit Amerika komen',
murmel ik terwijl ik mijn fiets in het rek zet bij de sportschool. 'Uw partner
in energie'. Grapje. Overigens staat daar op dat moment een wagentje geparkeerd
met het opschrift ‘Meer dan bouwen’. Ook ooit trendy, dat ‘meer-dan-syndroom’.
Doet me altijd denken aan een gedicht van de Bossche dichter Hans Vlek waarin
de slager en passant zijn duim in de gehaktmolen meedraait: ‘Meer dan vlees’. Zoiets
dus.
Na afloop weer richting huis passeer ik het
gebouw van wat nog steeds 'de PNEM' genoemd wordt en nu Essent heet. Op de
communicatieafdeling daar vonden ze 'Uw partner in energie' zeker oubollig en
werd het 'Essent levert'. Toen ik dat voor het eerst las, heb ik de hele avond
zitten grijnzen. Wat een onnozelheid.
'Essent levert' blijkt bij een besmettelijke
ziekte te horen. Net zoals 'Carglass repareert'. Voor mij zie ik hoe binnenkort
bij mijn kapper op de ruit staat: 'Laurent knipt' en iets verderop 'Daniël bakt
brood' en bij de kroeg 'Mark tapt'. Als dat gebeurt, is de onnozelheid tot norm
geworden.
Dat Essent levert, is ze maar geraden ook. En als
Carglass niet repareert, krijgen ze een steen door de ruit. Uiteraard verkoopt
een slager vlees en een visboer vis. Da's net zo vanzelfsprekend als een bank
een kluis heeft. Dat staat daar toch ook niet op de muur: 'Bij ons is uw geld
veilig, want wij hebben een kluis'.
Dat voorbeeld heb ik uit een college van prof.
dr. Cees van Riel. 'Met een generiek element maak je geen reclame'. Kennelijk
heeft een roedel tekstschrijvers Cees' opmerking gemist. Volg eens een cursus,
dames & heren. Trek je reet los van de stoel achter mobiel en tablet en
loopt niet slaafs en gemakzuchtig achter elk modeverschijnsel aan. Beter nog:
doe een serieuze vakstudie.
Vakmanschap
en kunst: een interessante combinatie. Van copywriters en aanverwanten verwacht
ik in de eerste plaats vakmanschap; kunst kan altijd nog. Dus vier het volgende personeelsfeestje in Den Haag met een lang bezoek aan het Mauritshuis. Hangt nokvol met vakmanschap.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten