Er zijn beslist nog mensen
in Den Bosch te vinden die onkundig zijn van het feit dat in hun stad een paar
dagen na de carnavalsfeesten dé tentoonstelling wordt geopend rond het werk van
Jheronimus Bosch. Die is dan 500 jaar dood en dat moet gememoreerd worden. Na
zoveel jaar onbeholpen geknutsel is er dan eindelijk orde op zaken gesteld en
krijgen we een volwassen overzicht van ‘s mans werk te zien. Naar mijn idee met
name dankzij de geluidsloze inspanningen van Charles de Mooij (directeur van
het Noordbrabants Museum) en het ‘Jeroen Bosch Research and
Conservation Project’. Voor deze mensen nam ik al eerder mijn hoed af.
Nog elke dag wordt gewerkt
aan de definitieve catalogus van Bosch’ oeuvre. Met alle techniek die daarvoor
in te zetten is en uiteraard met de kennersblik, bestudeert genoemd team van
deskundigen de nalatenschap van de legendarische schilder. Onlangs werden twee
meesterstukken van het onderdeel ‘meester’ ontdaan waardoor het nu ‘gewoon’
stukken zijn. De een is een ‘Kruisdraging van Christus’ die in Gent hangt en de
ander is de ‘Tafel met de hoofdzonden’ die in het Prado (Madrid) staat. Over
dat laatste waren al lang twijfels en die zijn nu weggenomen.
Tot mijn verrassing is er
na bovenstaande verkleining van de canon, plots een schilderwerk bijgekomen.
Het klinkt net als de waterstanden (voor wie zich dat kan herinneren), Madrid
-1, Gent: -1, Brugge: +1. Het drieluik ‘Het laatste oordeel’, ook bekend als
‘Het oordeel van Brugge’ dat al jaren in het Groeninge Museum te boek staat als
een schilderij uit de omgeving van Bosch, wordt nu zonder meer aan de meester
zelf toegeschreven.
Omdat zo’n oordeel
hetzelfde effect heeft als wanneer Michelin een restaurant ‘ontstert’, ben ik
benieuwd naar wat de Spaanse pers hierover bericht. Een bijdrage in El País
d.d. 21 november maakt duidelijk dat het eminente Madrileense museum er als de
kippen bij was om het oordeel aan te vechten. Het heeft inmiddels de resultaten
van een eigen onderzoek in het vooruitzicht gesteld. Die zullen bekend worden
als het Prado aan de beurt is om met de Spaanse tentoonstelling rond Bosch uit
te pakken en dat gebeurt dan weer na sluiting van de Bossche editie.
Dezelfde tekst in El País
– zou het Bossche Projectteam JB500 inmiddels ook op het idee gekomen zijn om
de Spaanse pers te volgen? – noemt dat het Brugse paneel het tiende
geanalyseerde werk van Bosch is. Hiermee zit het team bijna op de helft. Nog
een kleine drie maanden te gaan tot de opening van de Bossche
Boschtentoonstelling. Ik ben benieuwd of de ‘waterstanden’ in die tijd nog een
vervolg krijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten