Door het schilderij loopt
een klein manneke. Of hij ook in jaren nog een ventje is, valt niet te zien:
zijn hoofd gaat schuil onder een zadel dat hij op kop en schouders meesjouwt.
Het lijkt alsof hij bij de volwassen krijgers hoort vóór hem. Een
wapenknecht, in dienst van de mannen die hij volgt. Goed voor hand- en
spandiensten, het onderhoud van wapens en kleding, klotenklusjes. Zoals gebukt
gaan onder het eigendom van zijn baas.
Het figuurtje vormt een
detail in een bont tafereel. Krijgsvolk te over. Zojuist heeft dat in opdracht
de belasting opgehaald in een dorp. Of beter: ‘een dorp gebrandschat’ dat niet
aan de opgelegde aanslag kon voldoen. Dat verandert de blik: dat zadel kan nu
dus ook buit zijn.
Onderhavig doek heeft als
titel ‘De nadagen na de plundering van Wommelgem op 26 mei 1589´. Geschilderd rond
1629 door Antwerpenaar Sebastiaan Vrancx (1573-1647). De man heeft veel
oorlogsleed verbeeld, gruwelijker dan dit werk.
De Tachtigjarige Oorlog (1568-1648)
kostte zowel de landsheer - de koning van Spanje - als de leiding van de
Republiek i.o. handen vol geld. Het volk moest flink bijdragen in de vorm van ‘contributies’.
Nu ligt het huidige Wommelgem pal ten oosten van de Antwerpse Ring, in een min
of meer verstedelijkte zone. Een nieuwe trambaan van zeven kilometer moet de
gemeente met de Scheldestad gaan verbinden. In 1589 bleek de afstand tussen
beide plaatsen onoverbrugbaar.
Nadat Alexander Farnese, de hertog van Parma, Antwerpen in augustus 1585 weer onder Spaans gezag gebracht had, leek het gedaan met de Hollandse invloed in dit deel van Brabant. Evenwel bleek de macht van het stadsgarnizoen niet ver buiten de stadsmuren te reiken en de republikeinen bleven dorpen uit de omgeving ‘aanslaan’. Bij weigering lieten zij troepen het geld ophalen. Niet gehinderd door ‘Spaanse’ tercios trokken eind mei 1589 Hollandse eenheden door Wommelgem met roof, moord, verkrachting en verwoesting als gevolg. Molens en huizen gingen in vlammen op; 33 mensen bleven dood achter. Overigens: een gebruikelijke aanpak onder alle in die tijd bij de oorlog betrokken partijen.
Dit schilderij van
Vrancx siert de buitenzijde van ‘België in de 17de eeuw. De Spaanse
Nederlanden en het prinsbisdom Luik’. Op de afbeelding valt veel te zien. De
troepen trekken te paard en te voet weg uit het dorp met medeneming van
kanonnen, karren, vee, potten en pannen. Ogenschijnlijk verraadt niets aan de mannen,
vrouwen en kinderen de gruwelijkheden die achter hen liggen.
Details uit dit
schilderij heb ik een week geleden gebruikt ter illustratie van mijn bijdrage tijdens
het symposium ´Spanjaarden in de stad´. In de daarbij aangehaalde gebeurtenissen
uit 1585 en 1629 bleef Den Bosch een plundering
bespaard. In die jaren waren ongetwijfeld ook jonge mannekes bij het oorlogsgeweld
betrokken. De afgebeelde zadeldrager doet mij sterk denken aan de schildknaap Inigo
Balboa, die de belevenissen van Spaanse kapitein Diego Alatriste verhaalt in
een serie boeken van Arturo Pérez/Reverte.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten