dinsdag 29 januari 2013

La cocina (17); albóndigas rellenas

Vandaag wil ik gevulde gehaktballetjes op tafel zetten, ‘albóndigas rellenas’. Dit kleine gerecht at ik voor het eerst in Ronda. Toen we daar afgelopen juli weer waren, bleek het betreffende café-restaurant gesloten. ‘Voor vakantie’, stond op het bordje. Dat hing er volgens omwonenden al heel lang.

Blokjes gekookte ham bleken verstopt in de albóndigas die we daar besteld hadden. En in feite kan van alles als vulling dienen. Voor de variant van deze avond heb ik wat eieren hardgekookt.

De slagerij heet Rivher, een in mijn ogen opmerkelijke naam. Volgens het opschrift heeft de eigenaar behalve hier in El Médano ook een filiaal in San Isidro, aan de andere kant van de grote weg. Ik bestel een pond half-om-half. Het vlees wordt van ter plekke van flinke spierstukken afgesneden en gaat daarna door de gehaktmolen. Tijdens het afrekenen vraag ik de slager naar de herkomst van Rivher. ‘Hermanos Rivera?’, doe ik als gok. Er zijn wel meer broers die samen een winkel drijven. De man blijkt Cesar Rivera Hernandez te heten, waarmee de vraag beantwoord is.

Na wat uurtjes lezen op het strand loop ik ’s middags tegen 17.00 uur naar huis. In de minuut die dat kost, hoor ik dat mijn iPhone ‘nieuws’ meldt. Het is een boodschap van de jongedame die per sms vanuit de Hofstad laat weten dat ik door mijn verblijf op Tenerife wel mooi de sensatie mis: Beatrix zal haar aftreden om 19.00 uur bekend maken. Door het tijdsverschil is dat over een uur. De tv staat nog niet aan over het koninklijke voornemen loopt in een tekstband door het actualiteitenprogramma op Spanje 6.

‘Moet Alex nu echt voor de leeuwen?’ heb ik de jongedame al laten weten. Het heeft er alle schijn van. Grappig: net dit weekend bevat de zondagbijlage van El País een verhaal over de Spaanse troonpretendent. Felipe de Borbón is net zoals Willem-Alexander 45 jaar. Zij pa is precies zo oud als Beatrix. Deze overeenkomsten komen meteen aan bod in de opeenvolgende journaals.

Ondertussen maak ik het gehakt aan met een ei, zout, peper en beschuitkruim. Dat laatste verkrijg ik door op de hand vier stukjes geroosterd brood fijn te wrijven. Uiteraard kunnen ook andere ingrediënten toegevoegd worden: nootmuskaat, gesnipperde ui en knoflook, tijm. Ik houd het simpel en snijd vervolgens voor de vulling de eieren in acht partjes. Op de linkerhand sla ik wat gehakt plat tot een mini-hamburger die ik om het stukje ei vouw. Even rollen en op een bord leggen. Als de voorraad gereed is, bak ik de hele hap aan in de boter en om het vlees mals te houden, doe ik er een scheut ketchup bij. Tomatenpuree zou ook kunnen. Een aantal gesnipperde teentjes knoflook erbij, wat olijfolie en een op het laatst blus ik het af met wat heet water. Een minuut of acht onder de spatdeksel laten sudderen en dan opdienen. In dit geval met rauwe paprika, gebakken stukjes aardappel in de alioli en een glaasje bier.

Onder het eten hoor ik dat op 30 april de koningin met pensioen gaat. Heb we vanaf dat moment op die datum ‘koningsdag’?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten