Maandag 2 september: weer op de luchthaven
Tenerife Sur. In de hal staat nog steeds de replica van het klassieke
lichtgewicht vliegtuigje waarmee een eeuw geleden op 10 mei 1913 de Franse piloot Leonce Garnier
de eerste vlucht naar Tenerife realiseerde. Hij landde
in de buurt van de berg Ofra, richting Guïmar. Op de foto lijkt hij in zijn
Bleriot XI zo uit een stomme film gestapt. Charles Chaplin in cognito. Ik zie
dat het geen tweedekker is, zoals ik eerder noteerde.
Tijd genoeg om het vehikel te bestuderen. Een
houten staketsel op fietsbanden. Dat dit ding met die ene propeller in de lucht
bleef. Stel dat de benzine op raakte. Pa, die tien jaar na Garniers historische vlucht
motoren in schepen monteerde, zou me precies verteld hebben hoe dit mechaniek
werkte. Ik kom niet verder dan de vergelijking met de koffiepot die vroeger
mijn solex aandreef.
De vlucht uit Amsterdam moet over een kwartier landen, om
18.10 uur. Met aan boord twee van mijn zusjes. Bij hun luchtschip
vergeleken is de Bleriot XI een mug.
Twee zussen, de oudste en de jongste, komen een
week logeren. Ze zijn respectievelijk 83 en 75. 'Zusjes' klinkt dan wel
grappig. Ik verheug me op hun aanwezigheid in El Médano. Alle twee hebben ze een
internationale achtergrond die hen naar allerlei continenten bracht. Evenwel
nog niet eerder naar de Canarische Archipel. Ik ben benieuwd naar hun eerste
indruk.
Het is 31 graden Celcius, een temperatuur die ook later deze
week in Den Bosch bereikt zal worden. De gevoelstemperatuur is lager en
aangenaam door de flinke wind. Onderweg hierheen zei de taxichauffeur: 'Sin
viento no hay El Médano', zonder wind is er geen sprake van El Médano. Op mijn
vraag of dit een staande uitdrukking was, reageerde hij met een lach.
Het bord geeft aan dat hun vliegtuig geland is;
drie minuten voor tijd. Niet lang daarna komen ze met hun rolkoffertjes
richting aankomsthal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten