maandag 24 september 2012

Pretdorp


Deze tekst stond 29 augustus 2012 in de Bossche Omroep, als column bij de rubriek 'Onder de Boschboom'

Nou ja, in Den Bosch hoef ik me nauwelijks te vervelen. Altijd wel wat te doen. Niet dat ik elk ding afloop, want soms ontbreekt me de zin. Dan denk ik van: ‘Ze kunnen best even zonder mij’. Verder is 't: vol programma. Ik krijg het collega’s die elders wonen bekant niet uitgelegd. Eerst natuurlijk Carnaval. Overigens staat me daar nu nog weinig van bij. Hoe dan ook, in elk geval flink zuipen, zeg maar. Toen even pauze en vervolgens: van dik hout. Jazz in Duketown, niet echt mijn muziek, dus. En och, je komt zoveel bekenden tegen. Die volgen me op Facebook en voor je het weet zit je weer met z’n allen aan de pap. En daarna hield het gewoon niet meer op. Terecht hoor, dat ze hier zeggen: 'Den Bosch, Bourgondische Stad'. We kunnen d’r in onze gemeente wat van: lekker aan de jep. Gevolgd door nauwelijks nog te herinneren culturele weekends met een vermoeiende run rond de stadsmuur en een tocht voor fietsvrouwen. Bij dat laatste viel de regen nauwelijks in mijn glas: ik heb met smaak staan proeven. In zo’n plaats als Den Bosch gaat het ene evenement gewoon over in het volgende. Feeststad. Pretdorp. Daarachter zit een geweldige organisatie. Geniaal. Dus ook steeds in de prijzen, wij: beste shopstad, nationale fietsstad, en al bijna de prijzigste terrasgemeente van Nederland. Niet te vergeten kandidaat Cultuurstad 2018. Allee, vind ik dus wel prima. Ik weet daar wel een leuke slogan voor: 'Plezier in bier'. Moet ik toch eens op mijn T-shirt laten drukken. Dat weekend van het Levenslied was trouwens ook geweldig zeg: ondanks de buitjes toch goed gezopen. Wanneer stonden die ambachtelijke brouwers ook alweer op de Markt? Met maten ingenomen, meen ik, van die speciale tripels. Echt, da's mijn stad hoor! Wat een geluk dat ik hier woon en niet in Lelystad. Of Dronten. Dan vergeet ik nog even die herriefestivals in de Brabanthallen, op de Parade en bij de Pettelaar. De muziek daar laat ik voor wat het is; wel een lekker glas. Boulevard was werkelijk een toppertje! Je kunt ook nog met een bus naar voorstellingen. Waarom eigenlijk, want op de Parade was het gezellig zat. Eindeloze avonden gewoon. Goede gesprekken ook wel en natuurlijk met een heerlijk pilske. Den Bosch: om in te bijten. Een echt hoogtepunt was die huldiging van 'onze helden' bij het station. Stond zowat in de Visstraat, maar toch grandioos. Al dat gemeut vooraf over geluidsoverlast en inkomensderving. Die horecaffers voelen zich altijd benadeeld terwijl ze er ervoor zorgen dat 'panta rhei', dat alles stroomt. Vooral het bier. Geweldig toch. Ik zeg het nog maar een keer: ' Den Bosch is Bourgondisch', nooit een saaie dag. Nu al zie ik uit naar de kermis, die proeverijdagen, de nieuwste loot 'Gay-Day' en wat er nog meer gaat komen. Magnifiek. Ik mag dat wel: proost.

Harry van den Berselaar
bolduque.blogspot.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten