zondag 31 maart 2019

Dagboek Nieuw-Zeeland (14); Doubtful Sound

31/01
De wekker gaat om 05.45 uur: ontbijt om 06.30 uur, waarna we richting Lake Manapouri rijden. Onze tickets liggen klaar bij het punt van vertrek. Deel één van de dag is een boottocht van 50 minuten over genoemd meer richting Visitors Centre West Arm, waar de bussen zullen staan die ons verder brengen.

De plaatsjes Te Anau en Manapouri liggen op de grens van Southland (waartoe ook het Catlins Coastal Rainforest behoort) en Fiordland. Het Fiordland National Park wordt omschreven als het ruigste, mooiste en meest verlaten deel van NZ. Dit grootste park is ook het natste. Onze vorige gastheer Lyndon had ons al voorbereid met de zin: ‘Hier in Catlins berekenen we de regenhoeveelheden in centimeters. Daar doen ze het in meters.

Tijdens onze tocht naar en over de Doubtful Sound zullen we te horen krijgen dat er minimaal 6 meter valt. Eerder is 9 normaal en in 2018 was het met 11 wel erg bont.

Gisterenavond lazen we over het verschijnsel bomenlawine. We worden er onderweg door buschauffeur Lucille op gewezen. Boven op de steile berg verliest een boom houvast, kukelt om en trekt in zijn val andere exemplaren mee naar beneden.
Toen dat recentelijk gebeurde - we passeren die duidelijk herkenbare plek - raakte de weg geblokkeerd. Reizigers die vast kwamen te zitten, zijn toen per heli teruggebracht.

Deel twee, de bustocht, speelt zich af tussen 09.20 en 9.50 uur. Vanaf grote hoogte vangen we alvast een glimp op van ‘onze’ fjord. Lucille rijdt stevig door op de gravelweg die door een imposant bebost en bemost bergland gaat.

Deel drie begint om 9.50 uur: de boottocht over Doubtful Sound. Die naam komt volgens de overlevering van James Cook die zich afvroeg of je per boot via deze fjord een verbinding naar de zee had. Een experiment maakte een eind aan de twijfel; de naam bleef.

Het landschap is imponerend. Hoog oprijzende en vaak steile rotsen. Groen van de beuken en varens. Behalve dan op plekken waar boomlawines happen weggenomen hebben uit de begroeiing. De voor ons verborgen gids vertelt door de luidspreker dat wanneer er onverhoopt vijf-zes dagen geen regen valt, het bodembedekkende mos verschrompelt. De massa verdwijnt, de boomwortels verliezen houvast en huppekee. Als daarna het natte mos weer opleeft, is er opnieuw plaats voor zaadjes waaruit de volgende generatie bomen zal opschieten.

Overal zien we watervallen. Vaak smal en altijd lang: van kruin tot waterrand. Het zicht op de bergformaties verschuift voortdurend.

Doubtful Sound. Sound zou verwijzen naar zekere, veilige ankerplaats. De gids legt een verband met de uitdrukking ‘save and sound’. Fjord is geologische naam en die verwijst naar de ontstaanswijze. In dit geval heeft 2 miljoen jaar geleden een gletsjer deze spleet in de rotsen uitgeslepen. Tot 430 meter onder het huidige waterniveau.

Het waait flink. We treffen een droge, ja zelfs zonrijke dag met een milde temperatuur. De onzichtbare gids herhaalt dit feit omstandig. Op het bovendek is het met trui of jack aan goed uit te houden.

Wind en deining nemen toe bij de monding van de fjord. Op de rotsige eilandjes bij de overgang naar de Tasmanzee ligt een kolonie zeehonden. Er zweven wat albatrossen. Fascinerend.

Op de terugweg legt de kapitein in een zijarm de boot stil. Motoren af en de gids maant de toch al rustige passagiers stil te zijn. Dan horen we minutenlang het gezang van vogels en het gekletter van de vele vaak weggestopte watervalletjes. Prachtig. Opnieuw blijkt dat oprechte verwondering zorgt voor een piek in de dagorde.

Precies drie uur later zijn er terug bij het startpunt voor de tocht over het fjord. Opnieuw de bus in, daarna per boot het meer over en rond 14.00 uur zijn we in Manapouri. Daar is het bijna windstil en volgens de gegevens op het dashboard van de auto 26°C.

Doubtful Sound is moeilijk te bereiken voor individuelen. Met een boot mag je vanaf de Tasmanzee binnenvaren. Je kunt ook een eigen boot in het fjord leggen als je iemand kunt vinden die dat ding uit het Lake Manapouri kan takelen, over de gravelweg vervoert, om het vaartuig uiteindelijk de sound in te laten zakken. Door de moeilijke bereikbaarheid blijft het er rustig. En erg mooi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten