woensdag 8 december 2010

Mooie stad (3); Apendans en Korte Koediefstraat

Op vrijdag heb ik een afspraak in Den Haag en om 13.30 uur loop ik door de Herenstraat. Zojuist met mijn middagdate geluncht in een boekwinkel. ‘Boeken’, inderdaad, vandaag is niets wat het lijkt te zijn.

Op enig moment sla ik rechtsaf de Apendans in om via Korte Poten in de Koediefstraat te belanden. Langs de Korte Koediefstraat kom ik bij de Fluwelen Burgwal: ik ben er bijna. De straatnamen komen zo uit de school van Bordewijk.

Ook hier is het vandaag dus niet wat het lijkt te zijn, want wie is die ondermaatse ‘koedief’? Het naambordje zwijgt. Als ik dat stuk blik met mijn iPhone fotografeer, hoor ik achter me ‘Gaat u hier wonen, meneer?’ Misschien een vertegenwoordiger van het attente buurtcomité? Ik antwoord de jongeman dat ik dit een curieuze naam vind. ‘Ach’, zegt ie, ‘Misschien heeft iemand hier vroeger een koe gestolen’. Wie weet, waarom ook niet?

In cowboyfilms worden koeiendieven steevast als het allerlaagste soort geteisem opgeknoopt of van hun knol geschoten. Was dat hier dan anders en kregen criminelen een straatnaam? Tja, in zo’n buurt waar kennelijk in fluweel gestoken heren op korte poten een apendans uitvoerden, lijkt me alles mogelijk: ook een straat voor een koeiendief. Gelukkig dwingt mijn afspraak me om mijn aandacht vanaf 14.30 uur op iets anders te concentreren.

Over bijna alles is wel eens een boek geschreven. Er bestaat ook een ‘Den Haag Straten en hun Namen’ van Svend Veldhuijzen, inmiddels uitverkocht, maar wel te leen. Dat met die 'korte' poten is al snel opgelost: die verwijzen naar ‘willige poten’, geen schandknapen maar ‘wilgenbomen’. En er is hier behalve een ‘korte’ verderop ook een ‘lange’ straat geweest met aan weerszijden wilgenbomen. Apendans houdt de herinnering vast aan een logement dat daar in de zeventiende eeuw voor zeelieden was.

De Oost en aapjes, zo was dat. Dé Dr F.A. Stoett vindt het niet echt overtuigend bewezen dat ‘In de aap gelogeerd zijn’ iets met herbergen te maken zou hebben. In de wetenschap is iets pas waar, als het bewezen is.

Over die koedief valt helaas niets meer te bewijzen, zegt het straatnamenboek. Misschien was er iemand die met een schuit op Delft voer, en die als bijnaam ‘coedief’ had. Zijn aanwezigheid zou ervoor gezorgd kunnen hebben dat de oorspronkelijke ‘Kromme Poten’ uiteindelijk de ‘Koediefstraat’ werd. Maar het kan ook anders zijn.

Vandaag is dus echt niets wat het lijkt te zijn. Ook niet om 19.30 uur, als ik met mijn avonddate sushi eet. Heerlijke Japanse hapjes, maar wel in een Chinees restaurant. Niet alleen Bordewijk, maar ook Bredero waart rond. Wat een heerlijke literaire stad, Den Haag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten