Op Tenerife wordt al
carnaval gevierd sinds de Spanjaarden bezit hebben genomen van dit eiland. Ik
begrijp dat er een geschrift is uit 1605 waarin verwezen wordt naar mannen die
zich als vrouwen en vrouwen die zich als mannen verkleden. De omgekeerde
wereld: een bekend gegeven met dit feest. Dansgroepen, de zogenaamde ‘Comparsas’
die nu zo’n grote rol spelen, waren er al in 1778. Muziek- en zanggroepen komen
er tussen 1891 en 1897. De clowneske en kritische variant daarop, de ‘murgas’,
ontstaat in 1954. In de periode dus dat dictator Francisco Franco de
carnavalsviering in de ban had gedaan. Het plezier gaat in die periode verder
als ‘Fiestas de Invierno, ‘Winterfeesten’.
Op zondag 24 februari
2013 sta ik om 17.00 uur te wachten op het voorbijkomen van de Optocht, de
Corso. De vraag waarom in het westen van Tenerife carnaval ‘later’ gevierd
wordt, heb ik nog niet echt duidelijk beantwoord gekregen. Ook in Nederland zijn
er plaatsen waar met name de optocht eerder door de straten gaat. Vaak blijkt
dan dat er in de buurt een stadje zit dat tijdens de feestdagen zó als een
magneet werkt, dat iedereen daar bij wil zijn. Neem nou mijn eigen stad,
Oeteldonk. Dan blijf je toch niet in Vught? Of Rosmalen?
Hier speelt Santa Cruz de Tenerife die rol. Het is dan ook niet vreemd dat de deelnemers die ik dadelijk voorbij zien komen, eerder van de partij waren in de hoofdstad. Ik houd het dus op een interessante nabrander die behalve veel Spaanse toeschouwers ook veel al dan niet hier permanent verblijvende Europeanen-uit-de-gematigde-klimaatzones trekt. Naast mij hoor ik Spaans, Duits en Engels.
Hier speelt Santa Cruz de Tenerife die rol. Het is dan ook niet vreemd dat de deelnemers die ik dadelijk voorbij zien komen, eerder van de partij waren in de hoofdstad. Ik houd het dus op een interessante nabrander die behalve veel Spaanse toeschouwers ook veel al dan niet hier permanent verblijvende Europeanen-uit-de-gematigde-klimaatzones trekt. Naast mij hoor ik Spaans, Duits en Engels.
Mijn geduld wordt na
vijf kwartier beloond. Het is meteen duidelijk waarom het zo lang duurde om van
het startpunt ‘boven aan de weg tien minuten lopen hier vandaan’ zo lang moest
duren. Het gaat met muizenstapjes, waardoor ik in alle rust van het spektakel kan
genieten. Tijdens de grote Corso van Santa Cruz de Tenerife zat ik kwakkelig ‘thuis’
in El Médano. Waarna ik vandaag in Acantilado de los Gigantes van sta te
genieten, maakt dat helemaal goed.
De ‘muziekskes’ -
voornamelijk spelend op allerlei slaginstrumenten - gaan de loopgroepen steeds
vooraf. ‘Loop’ is niet het juiste woord en ‘dans’ ook niet. Ze bewegen zich in
een bepaalde choreografie ritmisch door de straat. De klanken, de uitdossing
van ‘Comparsas’ en niet te vergeten de Koningin en haar eerdere mededingsters: het
geheel lijkt zo uit Latijns-Amerika te komen. Als Oeteldonker ben ik diep onder
de indruk: wat een pracht.
Er zijn ook individuele deelnemers.
Zo komt er een prachtige levensgrote Barbie voorbij, nog in de originele
verpakking: een ‘aangeklede vent’, zou mijn ma gezegd hebben. Hij is niet de
enige: ze komen met bosjes voorbij. Zelfs een hele comparsa, op mooi
uitgevoerde pasjes. Het aanwezige borsthaar werkt komisch. Actueel is de ‘papa
movíl’ met daarin de kerkelijk leider die zijn afscheidsronde maakt.
Na een uur komt de bezemwagen
voorbij. De zon is bijna onder en de stoet heeft het kerkpleintje als finish.
Later hoor ik vanaf mijn balkon de vrolijke klanken. Morgen wordt het feest
afgesloten met het verbranden van de Sardien, gevolgd door vuurwerk. Ben
benieuwd wat dat eerste zal zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten