woensdag 23 oktober 2013

Pieterman in krokettenland

Lang heb ik gedacht dat alleen in Nederland het eten van (rauwe) haring ‘volkseigen’ zou zijn. Niet dus. Landen rond de Oostzee hebben een eetcultuur waarin voor deze vis bij wijze van spreken 365 recepten bestaan. Zelf vind ik een haringsalade waarvan ook rood fruit onderdeel is, bijzonder smakelijk. Het recept nam ik mee uit de buurt van Dresden.

En nu zit ik in krokettenland. Dit gebied plaatste ik geruime tijd - net zoals NL-haringnatie - aan de Noordzee, met een natuurlijke vertakking naar Vlaanderen, paradijs van de garnalenkroketjes. Ook dit beeld heb ik inmiddels bijgesteld, want kroketten zijn hier in dit Spaanse gebied overvloedig aanwezig, met een variatie aan vullingen die verder reikt dan paarden- en kalfsvlees of vega..

Mijn moeder rolde ’s maandags kroketten waarvoor wij ’s zondags het soepvlees uit onze mond spaarden. Dat was een waardevolle opoffering in de wetenschap dat de volgende dag de avondboterham verrijkt zou worden met een warme lekkernij. Ik weet niet of iemand ze nog zelf maakt: diepvries is wel zo gemakkelijk. In vergelijking met de snacks uit moeders pan, zijn de drie exemplaren van Van Dobben die ik graag op zaterdagmiddag eet, veel rechter en egaler. En uitgevoerd met meer korst en minder vlees.

De kroketten die ik hier bestel, komen dus niet uit de diepvries. Het gaat om ‘croquetas caseras’, dus ‘zelfgemaakt’. Veel korst hebben ze ook niet: je bijt je zo een weg naar de vulling. Een daarin bestaat een ruim assortiment. Tot nog toe at ik vis, tonijn (uiteraard ook vis), kip, gerookte ham (zoals hier afgebeeld). Bij de slager liggen ze per vierkante meter achter glas in de koeling. Ik moet die met broccoli nog proberen. Het ambachtelijke lees je er zo van af: geen eentje is gelijk aan de ander.

In dit krokettenland hier vieren ze geen Sinterklaas. Dat kan ook niet, want hoewel de Goedheiligman in de hoofdstad van dit land resideert, ligt zijn werkterrein in Nederland, met een natuurlijke vertakking naar Vlaanderen. Dus als hij in het noorden verblijft, kan hij hier niet zijn, ondanks zijn welhaast onbegrensde vermogen tot bilocatie.

Uit een onderzoek onder Europese naties dat vorige maand bekend werd, blijkt dat Spanje het op een hele reeks onderwerpen slecht doet. Corruptie onder politici bijvoorbeeld. Openheid richting pers. Transparantie van geldstromen. Op één item steekt Spanje met kop en schouders boven de andere landen uit: de tolerantie ten opzichte van etnische minderheden. Op dat terrein maakt Nederland het nu kennelijk zo bont, dat de VN een onderzoek instelt naar de positie van de Zwarte Piet in de Lage Landen.

Ik had bij haring, kroketten en Zwarte Piet dus lange tijd heel erg het idee dat ze ‘NL-eigen’ waren. De vis en de snack moeten we kennelijk met andere landen delen. En nou dreigt ook nog Pietermanknecht weggegomd te worden. Wat blijft dan nog over? Een glaasje Oranjebitter?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten