zaterdag 13 augustus 2011

Bosch ABC

Antwerpen is steeds weer boeiend, ook in taalkundig opzicht: ‘kazakkendraaier’, ‘pagadder’, ‘witteke’. Wie aan anderen het Bosch wil verduidelijken - zeker nu in augustus zoveel toeristen onze stad bezoeken - kan dit een handreiking zijn.

‘Wè zeet uwes?’ spel je met de:

A van Akketniedocht (Als ik het niet dacht)
B van Bendegèk (Ben je gek)
C van Centveuretzinge (Cent voor het zingen)
D van Dèziedevaneiges (Dat zie je vanzelf)
E van Ekkeswachte (Even wachten)
F van Fikkethuis (Handjes af)
G van Geleufdegijdè? (Geloof jij dat?)
H van Hekketoeniegezeed? (Heb ik het je niet gezegd?)
I van Isdèwè? (Is dat iets?)
J van Jungsketoch (Jongetje toch)
K van Krègwè (Krijg wat)
L van Lulmarmènneke (Praat u maar, mannetje)
M van Moetelôpe? (Moet je lopen?)
N van Neejegijdan (Nee jij dan)
O van Oggottekestoch (Tjongetjonge)
P van Protmedernievan (Praat me er niet van)
Q van Quukskederbij? (Koekje erbij?)
R van Raojiswè? (Raad eens wat?)
S van Staotietekijke? (Staat hij te kijken?)
T van Tismetochwè (Het is me toch wat)
U van Uweswittokalles (U weet ook alles)
V van Vattoeweige (Pak jezelf)
W van Wèzeetuwes? (Wat zegt u?)
X van Xoutniewete (Ik zou het niet weten)
Y van Ykbestaotdènie (Eigenlijk bestaat dat niet)
Z van Zinnikoetoch (Zei ik je toch)

Varianten zijn mogelijk. Laten we het er op houden dat dit de gekuiste versie is.

Zie voor het Bosch ook: http://www.boschdialect.nl/.

Houdoe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten