dinsdag 24 april 2012

Nelly jarig (3); 'koesteert'


Maandagmorgen in Bergamo op kantoor met nicht en neef sloten thee zitten drinken. Vervolgens traag te voet door de benedenstad - er blijkt toch steeds iets nieuws dat om aandacht vraagt – en daar breekt me die hoeveelheid Earl Grey op. Ik ga een overheidsgebouw binnen waar carabinieri ontspannen de wacht houden. Op beleefde aanwijzing blijkt een toilet via de binnenplaats bereikbaar. De overheidsdienaar heeft zijn hoge baret op het bureau liggen en ik stel me de vraag ‘Wat is de stokmaat hier voor een aspirant-carabiniere?’ In Italië voel ik me altijd groter dan thuis.

Deze cour bevat ook een mooie beeldentuin. Het zijn dezer dagen vooral de verborgen patio's en binnenpleintjes die me interesseren. Het land barst ervan en voor de meeste exemplaren bevindt zich een gesloten poort. Sommige gunnen via luik of deurtje een blik op tuin, parkje of privé- parkeerplaats. Op deze maandagmorgen staan er wat open en ik fotografeer met de ijver van een Japanse toerist.

Lunch bij zus en zwager. Ons Nelly wordt morgen 81. 'Vroeger gaven we oma Pietje elk jaar maar weer eau de cologne', haalt ze onder het eten aan. 'Waarom doen we dat, vroeg ik dan steeds onderweg. Tja, wat moet je op deze leeftijd als cadeau voor mensen verzinnen?' Ik weet wat ik uit Nederland voor haar meegenomen heb. 'Daor zulde gij nog van opkijke', denk ik stilletjes gniffelend.

'Honderd worden hoeft nou ook weer niet. Nog een tijd doorgaan is prima', vervolgt ze later in de keuken. 'Elk jaar gaat er weer een centimeter af', zeg ik. 'Dus dat kan bij jou nog wel wat lijden. Je weet wat ons moeder zei over groeien op een bepaalde leeftijd'.

'Ja', zegt mijn grote, kleinere zus. 'As 'nne koesteert omlaag'.

Later die middag maakt mijn oudste nicht bij haar thuis een foto van haar moeder en oom. Als ik het resultaat zie, roep ik: 'Ziede wel, in Italië ben ik echt grôter as thuis!'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten