maandag 13 augustus 2012

Penélope Cruz: 'Jamón, jamón'

Zondagmorgen 12 augustus meteen een 'onderhoudsrondje' hardlopen. De vakantiespullen zijn al opgeruimd. Later deze ochtend gaan we naar Amsterdam: toegangskaartjes gewonnen. Ilse DeLange gisteren nog in de auto gedraaid tijdens de rit Poitiers - Den Bosch en vanmiddag zingt ze live in de Concertzaal. Frank Boeijen treedt ook op: Kronenburg Park. Plus Janine Jansen. Volgens het plaatje begaafd en wereldberoemd als violiste: geen flauw idee. En Waylon, die ik wel eens zie aanschuiven bij 'De wereld draait door'. Ik zal het wel zien en horen.

Nederland - vakantieland. Bij ons beginnen morgen de scholen weer. Eerste schooldag voor een achternichtje: spannend. In de hoofdstad blijkt het volop zomer en ik hoor allerlei talen. Eerst lunchen, ergens in een hoek van het centrum die zo mooi 'de negen straatjes' heet. De bik is onderdeel van onze NS-zomeraanbieding. Iedereen die in die specifieke tent eet, blijkt NS-ganger.

Toerist in eigen land en ik voel hoe Spanje afstand neemt. Of juist ik, van dat land waar we tot voor een paar dagen vol enthousiasme verbleven. Zo gaat het altijd, dus waarom nu niet,

Om Spaanse gedachte te prolongeren heb ik voor later deze week al drie films uit de stapel gehaald: 'Jamón, jamón', 'Juana la Loca' en 'Capitan Alatriste'. Ze hebben alles te maken met de afgelopen dagen. Die dvd’s ga ik zeker bekijken. En ik heb op mijn iPhone een lijstje met zaken die ik nog moet googlen. Ik ben weer thuis en volgens de mythe gaat het lichaam te paard en volgt de ziel te voet. Ik wil de gang van dat laatste bijbenen.

Dus heb ik als treinlectuur de El País van vandaag gekocht. Met daarin een artikel over de Spanjaarden op vakantie in 2012. Een moeilijk seizoen voor een bevolking waarvan 24,63% werkloos is. Tering naar de nering en dus blijft de helft van de Madrilenen thuis en 35% van de Barcelonezen. Wie wel gaat, doet dat minder lang en minder ver dan eerst. Het eigen land blijkt favoriet en velen ruilen huizen met familieleden.


Naar een dagje strand gaan koelbox en zelfgemaakte broodjes mee. Restaurants krijgen mondjesmaat klandizie: kleine hapjes. Dat in de wetenschap dat je voor een volledig menu €8 betaalt, waarbij je zoveel op je bord krijgt, dat je er gemakkelijk met twee personen genoeg aan hebt. De bezetting van hotels, hostals en pensions komt uit op 31,96%. Een terugval in vergelijking met vorig jaar van 47%. Geen wonder dat we onderweg voor de volgende dag steeds met gemak via Booking.com een adres vonden.

Ilse zingt de sterren van de hemel. Ik ben echt weer helemaal thuis. Nog even deze blog op het net zetten en dan naar de gouwe ouwe uit 1992 ‘Jamón, jamón’, met de dan nog jonge Penélope Cruz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten