Ik zal het nog één keer uitleggen.
Op enig moment boterde het echt niet meer tussen de noordelijke bezittingen van de Spaanse kroon en moederland Spanje. De Tachtigjarige Oorlog (1568 - 1648) die daaruit voortvloeide, haalde het slechtste uit de mensch naar boven. Na de Vrede van Münster gingen het huidige Nederland en België hun eigen weg. Tot de val van Antwerpen in 1585 was de Scheldestad hét economische en culturele hart van Europa boven de Alpen.
Om redenen van geloof en persoonlijk fortuin verlieten veel lieden uit Brussel, Mechelen, Leuven, Antwerpen en ook Den Bosch hun stad om zich te vestigen in Haarlem, Leiden, Delft en Amsterdam. Ze namen hun kennis en kunde mee, en de beter gesitueerden ook hun kapitaal en netwerk. Sinds G.A. Bredero heten die landverhuizers 'Spaanse Brabanders'. Hun nieuwe woonplaatsen voeren er wel bij.
België en Nederland hebben hun eigen kijk op het verloop van de gezamenlijke geschiedenis tot 1648 en de periode daarna. Wat en hoe bijvoorbeeld de hedendaagse Vlamingen denken, is de gemiddelde Nederlander volstrekt onbekend. Ongegeneerd bezetten wij in de weekenden Antwerpen opnieuw, maken veel te veel lawaai, laten zien hoe slecht we opgevoed zijn, zeggen dat 'hun' zo koddig spreken, roepen om een ' pinteke'. Vlamingen staan na een eeuwenlange scheiding inmiddels als latijnen-tegen-wil-en-dank dichter bij de Italianen dan bij 'ons'. Zeker de randstedeling zal dat aan zijn reet roesten.
Op 17 mei opent koning Abert in Antwerpen het Museum aan de Stroom (MAS). Wie vanaf de uitrit Merksem richting centrum rijdt om bij 'de Boomkes' te parkeren, kan het opvallende cultuurpakhuis niet missen. Omdat gisteren het eerste publiek er al terecht kon, wijdde het NOS-Journaal van 20.00 uur er enige tijd aan. Uiteraard kwam de Nederlandse architect aan het woord, maar verder had de verslaggever zijn huiswerk snel afgeraffeld. Dat hij 'de Antwerpse haven' als thuishonk noemde in plaats van 't Eilandje', kan ik begrijpen. Onbegrijpelijk is zijn opmerking bij de tentoongestelde Vlaamse kunst 'dat deze een deels Hollandse geschiedenis heeft'. Da's de wereld op zijn kop zetten. Die journalist kan zich maar beter enkele jaren net meer in de Sinjorenstad vertonen.
Beter is de reportage van Nieuwsuur. Daarin klinkt overigens ook onze superoriteit door in de vraag hoe de de huidige Spaanse Brabanders de Nederlandse achtergrond van de architect ervaren. (De ontwerper zelve heeft overigens een prima verhaal.) En nu allemaal naar dit nieuwe museum om de Hollandse kijk op de gedeelde historie te reviseren.
http://nieuwsuur.nl/video/240315-spectaculair-museum-in-antwerpen.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten