donderdag 23 juni 2011

La Neocueva: duurzaam kijken

Toen ik 11/12 jaar was, las ik een Prisma Pocket over beroemde archeologische vondsten. Het bevatte ook het verhaal van een hondje dat zoek was. Het bleek verdwenen in een grot. Om herhaling te voorkomen, sloot de grondeigenaar de toegang af. Weer later ontdekte zijn dochter dat zich in die grot kleurrijke wandschilderingen bevonden. Die zagen er zo fris uit dat aanvankelijk geen enkele deskundige haar papa geloofde. Pas toen die man jaren dood was, werden 'zijn' bevindingen erkend. Als jongen vond ik dit een geweldige geschiedenis. Vandaag sta ik bij het museum van Altamira in Santillana del Mar, 30 km westelijk van Santander. De echte grot is niet te bezoeken, tenzij je een plaats op de lijst van aspirant-bezoekers weet te veroveren. Wachttijd drie jaar.

De tekeningen zijn zo'n 15.000 jaar oud. Eenmaal beroemd, stroomden duizenden bezoekers toe. Die massa zorgde voor een 'ander klimaat'. Letterlijk dus en omdat de conservatoren hierdoor de kwaliteit van de oude kunst achteruit zagen hollen, werd het bezoek gerantsoeneerd. Sinds 2001 is een imitatie van het bekendste grotgedeelte te zien: la Neocueva. Voor 3€ bekijk ik een aantal zalen met informatie over de historie van de mensheid en de waarde van archeologisch onderzoek. Om 12.40 uur moet ik me melden bij de 'Nieuwe Grot'. Zestien mensen per keer mogen na het zien van een introfilmpje de nepgrot in. Dat woord klinkt een beetje rot, ondanks de geweldige vormgeving en opgeroepen illusie.

Zo'n 30 jaar geleden zag ik vergelijkbare tekeningen op verschillende plaatsen in de Dordogne. Geen idee of het bezoek daar nu ook gelimiteerd is. Toen vond ik het sensationeel. Nu doe ik mijn best om iets van die sensatie op te roepen terwijl ik hier 'duurzaam' sta te kijken. Het is zoiets als staan voor een wereldberoemd kunstwerk terwijl ik de tekst lees 'Het origineel bevindt zich in het Nationale Museum van Huppeldepup'. Ook hier snap ik de reden van deze aanpak, maar het is het net niet.

Uit de documentatie in de voortreffelijke expositie rond de Neocueva blijkt dat sinds de opening van deze presentatie het bezoekersaantal verviervoudigd is tot zo'n 250.000 personen per jaar. Naar Nederlandse maatstaven een mooi resultaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten