woensdag 1 juni 2011

Zonsopgang

Om 05.20 uur verlaat ik de woning. Niet 'in overspannen toestand', zoals dat heet in politieberichten van 'zijn of haar woonplaats'. Wel een beetje hyper; gewoon dus. Ik skate de straat uit en zie bij de Vughterweg de zon opkomen boven het Bossche Broek. Wat grondnevel verhoogt het visuele effect. Ik kom de eerste dauwtrappers tegen, want op Hemelvaartsdag gaan die lieden traditiegetrouw vroeg op pad. Gauw een fotootje maken van deze prachtige zonsopgang om deze (de opname dus) vervolgens door te sturen naar wat lui die nu nog liggen te meuren. Niet naar hun mobiel, want de bliep zou ze maar wekken.

Ik vervolg mijn route langs de Postweg, een nieuwe verbinding tussen Den Bosch en Vught. Via een voormalig militair terrein dat iets weg gaat krijgen van een woonwijk, kom ik uit bij de Vughtse Hei. Ook boven het water van de IJzeren Man hangt wat nevel en de opkomende zon laat zich vangen op bijgaand plaatje. Verder richting Helvoirt. over een betonnen fietspad. Links bos, rechts bouwland. Aan het eind rechtsaf, op Cromvoirt aan.

Deze verbinding leidt langs mooie boerderijen. Er is geen kip op de weg: zowel de dauwtrappers als de bevaartgangers laten het afweten. Naar de camping, gewoon thuis, of bezig met de opbouw van de braderie in de eigen omgeving?

Ik knar door naar de brug over het Drongelens Kanaal en ga bij de aspergevelden naar rechts de Vughtse Gement in. Er wordt hard geoogst: in de berm staan auto's met Poolse nummerborden. Na een poosje passeer ik alleen maar maïsvelden. Het groen is nog laag waardoor ik goed zicht heb op eenden, ganzen, wat reigers, aalscholvers en een hollende haas. Kun je zeggen dat een haas 'holt'?

Op de Gementweg voel ik de kracht van de zon toenemen; het is ook al 07.00 uur en de weersvoorspellingen zijn goed. Rechtsaf, om opnieuw uit te komen bij het Drongelens Kanaal. Lang heette het hier Kanaalweg en de aanwezigheid van een h.o.p. leidde ertoe dat de eerste letter van de straatnaam steeds overgeplakt of -geverfd werd. Nu is het de Grobbendonkse Kooiweg. Tja.

Na bijna twee uur sta ik weer bij de tuinpoort. Tevreden en nog steeds een beetje hyper. Tijd om wat worstenbroodjes in de warme oven te doen: het ontbijt voor Hemelvaartsdag 2011.

Over de zonsondergang zestien uur later: http://bolduque.blogspot.com/2011/06/zonsondergang.html

http://bolduque.blogspot.com/2010/10/worstenbrood.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten