zondag 4 maart 2012

Brabants Boekenweekboek 2012

Het zevende Brabantse Boekenweekboek verschijnt vandaag. Ik rijd dit jaar zonder mede-auteur Gerlaine Piters-Jansen naar de uitreiking. Ze 'had wel wille gaon', staat in d'r sms'je, 'mar zit mee stèrtje griep'. Na de carnaval slaat die ziekte toe. En ze zou haar inzending nog wel voorlezen. Jammer. Vlak voor ik vertrek, laat ze nog snel even weten, dat ze gauw op eigen gelegenheid heen en weer gaat. 'Om veur te leze'. Gelukkig, denk ik. Want dat doet ze goed. Ik vind het een fijne wetenschap dat ook de generatie na mij serieus werk maakt van onze thuistaal, het Bosch.

Dialect kent allerlei labels. Waar ik zelf van gruw, is de associatie met de goede oude tijd. Klompendansende boerenlieden als vertegenwoordigers van een gepasseerd tijdperk waarin een eeuwige vrede over het land ligt. Waar mensen elkaar kennen en helpen, en God in ieder huis geprezen wordt. Kortom, zoals Koot en Bie zongen 'waar geluk heel gewoon is'. Een arcadische tijdperk met 'zuiverheid' als  kern. Waarnaar je kunt terugverlangen. Alsof het spreken van dialect die oude waarden weer binnen bereik brengt. Onzin.

Het thema van dit jaar is 'Vriendschap en andere ongemakken'. Mijn bijdrage voor de uitgave 'Vriende' is een verhaal over een broer en een zus die door het lot met elkaar verbonden, samen onder één dak blijven wonen. Fictie en tegelijkertijd een optelsom van reële gebeurtenissen. Niks 'goeje ouwe tijd': plicht, verantwoordelijkheid, keuzes, liefde.

De bijeenkomst begint. Nog voor de pauze wordt de vorige jaar ingestelde Willem Ivenprijs uitgereikt. De jury had het niet eenvoudig, zegt de voorzitter, met de beoordeling van de 51 inzendingen. Ik ben verrast als ik mijn naam vermeld hoor bij 'ex aequo op drie'. De kwalificatie 'eigentijds' zet me even aan tot mijmeren en  dan blijkt op 1 ook een Bossche inzending gekomen te zijn. Ik kijk naar Gerlaine die links van me zit. 'Da bende gij', zeg ik en realiseer me dat er drie deelnemers uit Den Bosch zijn. Even later zit ze op het toneel haar winnende verhaal voor te lezen. De zaal geniet. En ik ben ook dit jaar trots op haar.

Meer over de Willem Ivenprijs en de winnares 2012: http://bolduque.blogspot.com/2011/02/brabants-boekenweekboek-2011.html

Harry en Gerlaine over de studie van de Bossche stadstaal: http://www.boschtion.com/index.php?option=com_content&view=article&id=535&Itemid=74

Geen opmerkingen:

Een reactie posten