maandag 26 maart 2012

Spin in Hamburg

Een zonnig weekend Hamburg, zowat 500 km. van Den Bosch. Zaterdag 24 maart 2012, 16°C, zeilbootjes op de Außenalster, terras aan het water, een koel glas 'Weizen mit Hefe'. Te voet richting de Binnenalster. Weer water, plus veel bruggen; een vleugje Stockholm. Ons laatste bezoek aan deze stad was zo'n 25 jaar geleden. Dezelfde neef die daar toen trouwde, haalt ons op bij het Rathaus, inmiddels met volwassen dochter.

We rijden naar de nieuwste wijk aan de rand van de binnenstad. De oude Speicherstadt, een conglomeraat van oude pakhuizen en andere gedateerde gebouwen, is aan een tweede leven begonnen: een combinatie van werken en wonen. Mijn neef goochelt met feiten en getallen. Een aangrenzend stuk van de haven is grotendeels dichtgegooid. Daar wordt hard gewerkt aan een moderne wijk: HafenCity. Aan alle kanten hoogstaande architectuur voor kantoren en appartementen. En niet te vergeten de Elbphilharmonie: een futuristische muziektent aan het water. Indrukwekkend. Als contrast nog even het gerestaureerde gedeelte bij de Peterstraße, waar de uithangende kop van Brahms bij het gelijknamige museum gelijkenis vertoont met die een orkestleider uit Maastricht.

's Avonds - in de taxi op weg naar Shalimar - zie ik uit een ooghoek nóg een ‘gelijkenis’. Rechts staat in het kunstlicht: 'De Spin’! Een déja vu, want dat beest waan ik in Bilbao, vlak bij het Guggenheim. Daar stond het tenminste afgelopen juni. Ik sla het op: tijd om te bikken. De baas van het Indische restaurant blijkt Mike Washington te heten. Hij heeft niets weg van een voormalige Amerikaanse president. Een rasechte Aziaat met een fantasienaam, die in zijn toelichting zeer logisch lijkt. Het eten is heerlijk; de afscheidsceremonie is een film waard.

Zondagmorgen 25 maart ga ik na het ontbijt op stap vanuit de wijk Sankt Georg. Achter het Hauptbahnhof vind ik bij de Hamburger Kunsthalle 'De Spin'. Een werk van Louise Bourgeois, onderdeel van de overzichtstentoonstelling ‘Passage dangereux’. Is er warempel nog een exemplaar van 'Maman', zoals de eigenlijke titel luidt? Een vorm van bilocatie, denk ik, en fotografeer dit prachtige kunstwerk. Snel maakt wat googlewerk duidelijk dat van het roestvrije stalen Londense origineel zeker een zevental bronzen 'afgietsels' op evenzovele plaatsen in de wereld opgesteld staan. 'Maman', een imponerende creatie van de kunstenares op haar 88ste. Ze stierf in 2010, elf jaar na de voltooiing van dit imponerende beeld.



'De Spin' bij Guggenheim, Bibao, Spanje: http://bolduque.blogspot.com/2011/06/bilbao-stad.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten