woensdag 8 februari 2012

Broodkampioenen

Brood. Veertig jaar geleden een probleem voor ons op reis in Frankrijk of Italië. Op zoek naar een halfje bruin, troffen we een overweldigende hoeveelheid knapperig witbrood aan in allerlei vormen. Over Spanje en Portugal uit die tijd kan ik niet oordelen, want daar kwamen we toen niet. Gelet op wat we daar later aten, zal de situatie er niet echt anders geweest zijn.

Ik herinner me een verblijf in het Zuid-Franse Sainte-Galle. Bij een bakker in de buurt (een halfuur en een serie haarspeldbochten verder), hadden we bruinbrood ontdekt. Dat maakt hij niet elke dag dus als we er voorbijkwamen, sloegen we de halve productie in. Zes jonge mensen in de kracht van hun leven verstouwen heel wat boterhammen. We hielden de oogst vers in een grijze vuilniszak, goed weggestopt in een van de tenten. Toch sloeg de taaiheid toe. Inmiddels is in alle vier die landen bruin brood te koop.Ook hier in de winkel iets verderop: 'Tacoronte integral'.

Nederlanders eten jaarlijks 60 kg brood. Ik heb geen idee of dat veel is. Fransen houden het op 50 kg. Da's veel minder dan wij. 'Opmerkelijk', denk ik. In het klassieke beeld zie je die lui de hele dag door met van die stokbroden zeulen. Misschien is dat vaak hetzelfde exemplaar en eten ze niet zoveel als ik denk.Duitsers komen op 57 kg. Spanjaarden werken per persoon 'slechts' 45 kg. per persoon weg. Opnieuw een 'opmerkelijk', want ik hoef terwijl ik dit schrijf maar even over het balkon te kijken om te zien dat er weer een autochtoon voorbij komt met een hoeveelheid brood. Beeldvorming.

Het nationale 'Comité Científico del Pan' vindt dit gemiddelde zelfs verontrustend. Nog maar dertig jaar geleden was dat meer dan 130 kg. Mijn generatie weet nog van wanten, daar vind je de werkelijke 'broodkampioenen'. Maar jonge ouders met kleine kinderen maken er volgens de wetenschappers op het gebied van de broodconsumptie een potje van. In die categorie komt het gemiddelde uit op 22 kg. Een hoogleraar signaleert in dit verband de tendens dat in landen waar het brood uit de dagelijkse pot verdwijnt, het aantal gevallen van obesitas toeneemt. Meer brood eten dan? 'Niet alleen brood', is zijn antwoord, maar brood 'als onderdeel van het mediterrane voedingspatroon'.

En daar zit 'm 't probleem: dat gekook met peulvruchten, vis en gevarieerde groentes past wat smaak en tijdsinvestering niet meer bij het leefpatroon van steeds meer gezinnen. Je zult nog zien dat er in Nederland op enig moment meer olijfolie gegeten gaat worden dan hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten