woensdag 22 februari 2012

Haring & Honing

Dinsdag laat ik de jas die carnaval 2012 heet net zo gemakkelik van me afglijden als ik ze afgelopen zaterdagmiddag aantrok: pfff, gevolgd door een zachte plof. Het was leuk.

Als ik woensdagochtend de voorraadkast weer ga aanvullen, herinnert elke meter van de binnenstad me aan de voorbije dagen. Rotzooi wordt bij elkaar geveegd en kroegen krijgen hun oude gezicht weer terug. Stank, chloor, groene zeep, de geur van verschaald bier: het hele spectrum komt aan mijn neus voorbij. Ik passeer op de Markt de 'ambulante winkel' van Gepkes en koop spontaan zes haringen. 'Doe mijn zes hèringe', hoor ik mezelf zeggen. Best veel misschien voor twee personen. Ter plekke besluit ik de aankoop in een salade te verwerken.

Het recept hebben we een aantal jaren geleden meegenomen vanuit de buurt van Dresden. Daar bleek de keuken van 'ons' hotel wel zes manieren te kennen om haring op tafel te brengen. We aten daar drie keer, en bij elke gelegenheid probeerden wij de respectievelijke ingrediënten te analyseren.

Van belang is de haringen zo blank mogelijk te krijgen. De helften leg ik tussen keukenpapier om 'den aankleve van' restjes vet en verder ondefineerbare substantie te verwijderen. Even aandrukken en daarna in stukjes van twee centimeter snijden. Deze oogst gaat even later in de marinade.

Hiervoor gebruik ik: een scheut wijnazijn, een zoetje, een eetlepel olijfolie, een halve eetlepel kappertjes, twee middelgrote augurken aan stukjes, anderhalve eetlepel fijngesneden juin (en als dat niet voorradig is, gebruik dan ui), twee theelepels pittige mosterd, een theelepel honing, een mespunt dille, wat draaien gemalen peper. Dan snijd ik nog eenderde van een gouweliesje klein en meng dit met de rest. De gemarineerde vis laat ik een halve dag in de koelkast op smaak komen. Ik kijk verlangend uit naar de avondmaaltijd.

Afhankelijk van het seizoen kun je ook een half bakje frambozen aan de marinade toevoegen. Of dezelfde hoeveelheid bosbessen, dan wel acht kerstomaatjes in partjes. Wat een rijkdom om de haring op te trakteren.

Als ik om 18.30 uur terugkom uit Eindhoven, serveer ik de ‘hèring mee hôning’ met rode paprika en een frisse witte wijn. Gewoonweg heerlijk, probeer zelf maar eens! Smakelijk eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten