dinsdag 23 april 2013

De zwarte spiegel


Na een flinke poos Spanje bezoek ik thuis weer de boekwinkel. ‘De laatste middagen met Teresa’ van Juan Marsé is net uit. Het origineel dateert van zo’n vijftig jaar terug. Prachtige foto op de omslag. Zou ik zó in willen stappen. Jésus Carrasco ‘De Vlucht’. Een debuut en ook pas vertaald. Beide werken lijken zo een-twee-drie te ontbreken. Wellicht weinig courante uitgaven in onze stad? Wel word ik gewezen op een stapel met ‘De zwarte spiegel’ van Alfonso Domingo. Ingeklemd tussen andere literaire thrillers. Dit genre is wel degelijk courant hier. En dan speelt het verhaal zich ook nog ’s gedeeltelijk in Den Bosch af, ook nog ook nog. Op onze salontafel ligt de Spaanse editie: ‘El espejo negro’

Bij de aanloop tot dit werk mocht ik een stukje meelopen. Ook letterlijk. Toen de auteur vijf jaar geleden met de voorbereidingen begon, legde hij via een Madrileense relatie contact met me. We ontmoetten elkaar bij het Jheronimus Bosch Art Center. Niet zonder reden hier plek, want het verhaal dat hij in zijn hoofd had, zou gedragen worden door Jeroen Bosch en één van zijn werken. Tijdens die kennismaking in Den Bosch, gevolgd door e-mails over en weer plus ontmoetingen in Madrid werden de contouren van de intrige duidelijk.

Domingo heeft op het moment dat ik hem leer kennen een carrière afgesloten als oorlogscorrespondent; een pittig bestaan. Inmiddels in minder turbulent vaarwater maakt hij films en boeken over de ondergrondse tijdens de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939).

Het werk over of met de Bossche schilder, moet een paar interesses van de documentairemaker-schrijver bij elkaar brengen. Een man die de Burgeroorlog weet te ontvluchten komt in Amsterdam terecht waar hij betrokken raakt bij het verzet. Eenmaal gearresteerd gaat hij op transport naar Concentratiekamp Vught, vlak bij de geboortestad van zijn geliefde schilder Bosch. Na de oorlog ziet hij een werk van Jeroen Bosch dat later verdwenen blijkt. Een zoektocht begint. Met deze gegevens krijgt het mysterie rond het al dan niet bestaande schilderij verschillende lagen.

Na het bezoek aan het Jheronimus Art Center gaan we langs plekken in de binnenstad die - met een ander uiterlijk - bekend waren aan de schilder. Het stadsdeel dat in zijn jeugd door brand verwoest werd, blijkt verhoudingsgewijs erg omvangrijk. Tijdens de rondleiding in Kamp Vught zijn niet veel woorden nodig: Domingo blijkt deel uit te maken van een Europees platform dat deze oorden van gruwel bij de latere generaties in herinnering wil houden.

Voor ‘El espejo negro’ ontvangt Alfonso Domingo in 2011 de ‘Premio Ateneo de Sevilla’. En nu is het werk dus in een Nederlandse vertaling te koop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten