vrijdag 6 augustus 2010

Avontuur


Archeomarketing, het woord lijkt door de Italianen bedacht. Gek genoeg verbinden ze die term niet met al die oude meuk in eigen land, maar met een trend in ‘merkbeleving’. Om een denkbaar Nederlands voorbeeld te noemen: ‘Ook Philips is in een schuurtje begonnen’. Echt waar. De volgende stap is dat de afdeling marketing dat schuurtje afbeeldt op de producten van Philips. De consument ontdekt dan dat het concern weliswaar groot is gegroeid, maar zonder z’n ambachtelijke wortels te verloochenen. Een gerust idee bij elke aanschaf. Gilmore & Pine zouden deze hier bedachte case zó op mogen nemen in de herdruk van hun boek ‘Authenticiteit’.

Het kan ook wat gemakkelijker, die link met toen. Een jaar of vier geleden liep ik mee met mensen die een kavel gekocht hadden in Nistelrode. Het perceel waar hun huizen zouden komen, was voorafgaand archeologisch onderzocht. Op het stuk grond dat zij kenden als bouwland, bleken eerder ‘Romeinen’ gewoond te hebben. Nondepie, dè’s wè! Romeinen! Meteen kreeg het voormalige maïsveld van Oerlemans of Swanenberg een andere beleving. Mooi om te gaan vertellen als er gasten over de vloer kwamen. Romeinen!

Na de vondst van een groot Romeins schip in Vleuten/De Meern bood iemand zijn kavel aan in een landelijke krant. Handig was erbij gezet: gelegen aan de oude Romeinse grensweg. Da’s pas archeomarketing.

Als je diep genoeg in mijn tuin graaft, kom je misschien nog de botten tegen van een Schotse soldaat die in Staatse dienst het leven liet bij de belegering van mijn Spaanse stad in 1629. Maar misschien bekt een musket of rapier toch beter; daar zit meer avontuur in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten