woensdag 4 augustus 2010

Hemels


Elke dag kent zijn ‘hé-moment’. Voor 4 augustus is dat ‘hemelwaterinfiltratiegebied’. Op zo’n woord moet je kauwen, langzaam en met halfgesloten ogen, zoals mijn vader dat deed met zijn borrel. Nadenkend consumeren.

Misschien ben ik de laatste Nederlander voor wie deze verbale constructie een nieuwkomer is, maar de verrassing was er vanmorgen niet minder om. Zo sterk zelfs, dat ik stopte met mijn sportrondje om dit linguïstisch fröbelwerk met mijn mobieltje vast te leggen. Hemelwaterinfiltratiegebied, wie heeft dat ooit ’s bijmekaargesprokkeld?

Inmiddels ben ik wat googleminuten verder. Als ik het goed begrepen heb, willen ‘ze’ voorkomen dat het schone hemelwater samen met die vieze natte zooi uit onze huishoudens zonder meer naar de zuiveringsinstallaties gaat. Da’s onnodig. Bovendien voorkomt alternatieve opslag de overbelasting van het riool tijdens een wolkbreuk. Ten slotte draagt de wegsplitsing bij aan de instandhouding van het grondwaterpeil en helpt het de verdroging van Nederland tegen te gaan.

En al dat moois gaat zomaar schuil achter die tien lettergrepen! Een hemels woord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten