dinsdag 12 april 2011

La cocina (2); albóndigas

'Elke dag is anders', roept IKEA. Dat blijkt maar weer als ik eind maart de Delftse vestiging aan de Olof Palmestraat bezoek: je blijkt er ook Zweedse gehaktballetjes te kunnen eten. Da's meer dan ik van de standaard 'ballenbak' had verwacht. 'Zweedse gehaktballetjes', mij eigenlijk op dat moment pas een paar weken bekend door de 'Zweedse week' van de Lidl. Zo zie je maar hoe multinationals in een paar etmalen je blikveld - in dit geval het mijne - kunnen verruimen. In Nederland is het 'Broodje bal' een gouwe ouwe. Voor de grote eters is er het omvangrijke Limburgse gehaktbrood. De veel bescheidenere Indische variant doet het hier ook goed, want die ligt bij de Keurslager op de toonbank. De daarbij aangesloten ambachtelijke vleesverzorgers zullen dit niet zonder reden op hun actielijst hebben staan. Nog even en ze gaan ook de Spaanse albóndigas propageren. Ik ben gek op die albóndigas. Die Spaanse gehaktballetjes kennen nogal wat varianten. In Ronda werd ik verrast door met stukjes gekookte ham gevulde exemplaren. Wat een delicatesse, gepresenteerd in een nederige negotie waaraan ik zo voorbijgegaan zou zijn als het meisje achter de hotelbalie het adres niet op een papiertje geschreven had. 'Goedkoop én lekker', had ze d'r aan toegevoegd. Sindsdien varen we blind op haar collega's waar dan ook op het Iberisch Schiereiland. Zo zijn we ook een keer in Segóvia aan 'speenvarken uit de oven' begonnen. Achteraf bleek dat een hachelijke onderneming want we hadden ook de snuit kunnen treffen. Ik ga zometeen achter het fornuis voor mijn favoriete uitvoering van de albóndigas. Daarvoor meng ik door 250 gram rundergehakt een ei, de ringetjes van drie stengels lenteui, kleine stukjes manchegokaas (van het manchegoschaap), wat nootmuskaat, gemalen komijn, paprikapoeder, fijngehakte knoflook, zout en peper. Goed kneden die hap, een proefballetje in de magnetron en naar smaak nog wat 'bijkruiden'. Bakken in de hete olie, afblussen met een scheut witte wijn en de inhoud van een blik gepelde tomaten toevoegen. Saus laten indikken, op smaak brengen met zout en peper, en het gerecht vervolgens warm opdienen. Vanavond eten we daarbij papas bravas en ejotes con jamón. De recepten daarvoor zal ik later aan deze serie toevoegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten