dinsdag 3 mei 2011

La cocina (7); sopa de ajo

Hij heeft een baard van hier tot Tokio en als mop is ie zo flauw als wat, maar vorige week was die bak bijzonder actueel. Zegt een klant tegen de ober: 'Mijn bord is nat'. Antwoordt die ober: 'Dat is uw soep'. Zoiets dus en ik dacht dat we die flauwekul achter de rug hadden, maar daarin verslikte ik me dus mooi. Zitten we op z'n paasbest in een restaurant waar de kwaliteit vanaf spat. Fantastische smaken, heerlijk wijn en een dame met een voortreffelijk verhaal bij alles wat ze opdient. Alleen zou ze 'Het diner' van Herman Koch moeten lezen om dat aanwijzen met die duim achterwege te laten. Maar dan toch: uit de kunst. Als we de tent verlaten, hebben we nog honger. Echt waar en voor die prijs had er best een aardappeltje meer op tafel kunnen komen.

Veel gerechten munten uit door hun eenvoud. Ik denk in zo'n geval vaak aan mijn moeder of welke moeder dan ook die van de restjes iets lekker wist of weet te maken. Op zolder moet nog in een kist het boekje liggen 'Maak veel uit weinig'. Zoiets dus.

Ik stel me voor hoe die Spaanse moeder in dat kleine bergdorpje tot de ontdekking komt dat ze 'helemaal niets meer in huis heeft'. Het enige winkeltje waar ze terecht zou kunnen, is die dag nou net gesloten. Gelukkig heeft die moeder altijd knoflook, ei en oud brood en als na een zware dag op het land haar man hongerig thuis komt, wordt hij al blij van de geur die hem buiten tegemoet komt.

Snijd voor dat geurige effect een ui fijn en een haffel (handvol) knoflooktenen. Wees met dat laatste vooral niet te zuinig. Fruit dit alles in de olie samen met een theelepel pittige paprikapoeder en wat gemalen komijn. Voeg een halve liter kokend water toe en doe daar een runderbouillonblok bij. Ondertussen bak je in een ander pan soldaatjes of gewoon wat oud (bruin) brood. Dan pak je die twee eieren die onderhand ook eens opmoeten en die breek je voorzichtig boven de soep. Je pocheert ze bij voorkeur op een laag pitje om het eiwit mooi bijeen te houden. Even proeven, misschien nog wat extra zout en peper gebruiken (zelf houd ik van een 'suupke' waarbij het zweet 'op m'nne kop' komt te staan) en opdienen samen met de soldaatjes of het gebakken brood. Sopa de ajo, knoflooksoep. Wie daarvoor aanleg heeft, is gewaarschuwd: je wordt er ruftig van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten