zaterdag 14 mei 2011

La cocina (8); Pollo al limón con ajo

Mijn pa hield niet van zure dingen. Gerechten waar citroen(sap) in verwerkt was, sloeg hij over. Vreemd genoeg smaakte de zure haring uit een glazen potje van Ouwehand hem prima. Ook had hij een aversie tegen haantjes en bloedsinaasappels die hij 'mènnekes' noemde. Helemaal gebeten was hij op knoflook, waarvan hij beweerde dat hij alleen al aan de lucht daarvan voldoende had om te walgen. Verder at hij alles, en met smaak.

Mijn moeder die uitstekend kon koken, mauwde hierover niet. De kip die op tafel kwam, was 'altijd' van de vrouwelijke kunne en voor zij vlees aanbraadde ging zij met een teentje knoflook door de bruinende boter of olie. Wij hebben dat pa nooit verklapt.

Wat komt er met zo'n achtergrond als kind terecht van je eigen culinaire ontwikkeling? Slechts één van mijn zussen heeft de zuurweerstand geërfd en zelf heb ik de eerste helft van mijn leven de inname van knoflook proberen te vermijden. Uiteraard onbegonnen werk, maar ik kon al snel in verschillende talen 'zonder knoflook' zeggen tegen de ober. Je kunt jezelf heel wat wijs maken. Overigens ben ik sinds mijn zeventiende wel allergisch voor schelp- en schaaldieren, een beheptheid die ik deel met de zus boven mij. Die overgevoeligheid betreur ik zeer, maar een ambulance voor de deur is doorgaans geen reclame voor de betreffende eetgelegenheid.

Wie zich nog niet ontdaan heeft van bepaalde waandenkbeelden over zuur, haantjes en knof, stopt het beste hier met lezen.

Dit keer in Den Haag snijd ik een kipfilet van 250 gram in dunne reepjes. Daarbij gaan de ringen van een sjalotje, vier fijngehakte knoflookteentjes, een theelepel paprikapoeder, peper en zout. Een uurtje in de olie wegzetten. Ondertussen maak ik een half bosje peterselie klein. Op hoog vuur bak ik de kip met toebehoren om dit na drie minuten af te blussen met het sap van een halve citroen. De peterselie toevoegen en direct opdienen op een warm bord, gegarneerd met wat restjes peterselie en de citroen(schijfjes). Eventueel nog wat zout en peper erbij doen en we eten de kip met gebakken aardappeltjes en verse spinazie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten