zaterdag 9 juli 2011

Internationaal werk in Burgos

Brugge heeft een stadsdeel dat nog steeds Spaans Kwartier heet. Andere steden aan de Scheldedelta kennen een Spanjaardstraat. Niet vreemd, want handelaren uit het Iberisch schiereiland vestigden zich in de 15e eeuw graag in steden als Brugge, Antwerpen en Middelburg. De familie Pardo die naar Brugge kwam, stamde uit Burgos. Vaak ging het bij die 'inwijkelingen' om een tijdelijk verblijf. Zo niet bij de Pardo's. De huidige Belgische kroonprinses stamt er zelfs vanaf.

In de prachtige kathedraal blijkt steeds weer welke rol toentertijd de banden met het Schelde- en Rijngebied speelden. De gotische kerk is voor een groot deel gebouwd naar het ontwerp van Juan de Colonia, Hans van Keulen. Die werkte samen met de uit Vlaanderen stammende familie Egas, ofwel Cuemans. Hans' nazaten Simon en Francisco droegen ook bij aan dit godshuis. De makers van het grote retabel Rodrigo en Martin de la Haya werden in Burgos geboren, maar hun naam verwijst naar een afkomst uit Den Haag.

Ik probeer me een voorstelling te maken van hoe de internationale samenwerking verliep in die tijd. Europa was een nagenoeg leeg land. Hoe reisden de landverhuizers? Waarom verkasten die lui van Noord naar Zuid? Hoe wisten ze waar ze moesten zijn? Hoe werkte het 'netwerk'?Ondanks de studie die ik hierover al jaren maak, blijf ik het moeilijk vinden om me een echt beeld te vormen van die periode en die tijd.

Wat me wel duidelijk wordt, is dat Burgos een stad is waar ik me thuis voel. De binnenstad is prachtig, bruisend (afgezien van de algemene Spaanse pauze tussen 14.00 en 17.00 uur), en ze is voorzien van allerlei pleintjes en paseos. Burgos leeft! Burgos wil - overigens net zoals Santander - culturele hoofdstad van 2016 worden. Als ik zie hoe zichtbaar de stad die ambiance maakt, zou ik als jury geen seconde aarzelen. Die titel verdient Burgos, wat mij betreft.

Met die gedachte, vetrek ik naar Bilbao. Op zaterdag 9 juli vlieg ik naar Nederland. Het was een prachtige reis door Noord-West Spanje. En niet meer zeuren over het weer in die groene hoek van Spanje: gewoon prima.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten