dinsdag 24 januari 2012

Weerbericht

Voor vandaag is regen voorspeld. Eigenlijk ziet heel de komende week er 'sombertjes' uit. Als ik opsta en de rolluiken optrek, is het nog bijna onbewolkt. De zon komt even later boven de Montaña Guaza uit en ik besluit snel langs het strand te gaan lopen. Als het dalijk dichttrekt, heb ik dat vast gehad.

De ligstoelen staan rij aan rij en de parasols worden uitgeklapt. Eerder al is het zand machinaal aangeharkt en niets staat een mooie dag aan het water in de weg. Behalve dan dat er regen op komst is. De woorden van de conciërge klinken nog na: 'Als de meteo hier voor 15.00 uur regen voorspelt, dan komt er om 15.00 uur regen'. Zij kan het weten, want ze woont al zeventien jaar in Los Cristianos.

De lucht is bijzonder helder. De afgelopen tien dagen heb ik La Gomera nog niet zo scherp afgetekend zien liggen. Sterker nog: ik kan zelfs het verafgelegen El Hierro ontwaren. Magnifiek.  Om tien uur schijnt de zon nog steeds. Ik kap de wandeling af en ga naar huis voor een haastig ontbijt. Toch maar even op het strand in de zon liggen. Plannen voor een bezoek zometeen aan San Cristóbal de la Laguna zet ik moeiteloos in de wacht. Insmeren hoeft niet; boven de bergen verschijnen donkere wolken. Drie uur later koester ik me nog steeds in de zon. Het is 20 gr. en de wind is aflandig. Geen flauw idee wat dat hier betekent; in Nederland duidt dat op mooi weer.

Ik heb me inmiddels toch maar van factor 20 voorzien. Bij mijn laatste bezoek aan de dermatologe was alles 'rustig' en dat wil ik zo houden. Tegen 14.00 uur bereiken schapenwolkjes het strand. Ik loop de 137 traptreden op naar de Calle Noruega 32-22. Vanaf mijn balkon kijk ik naar de plek waar ik zojuist lag. Ik controleer het actuele weerbericht en bereid de lunch. Om 15.00 uur komt beslist de majem.

Zojuist heb ik in het zonnetje boodschappen gedaan plus en passant maar even langs de vissershaven gelopen. Het is nog steeds kurkdroog. De wolken zijn bijna weg en er zit veel blauw in de lucht. Vanaf het balkon zijn La Gomera en El Hierro nog steeds zichtbaar. Het is 17.00 uur en vanavond maak ik papas bravas; de halfgekookte piepertjes staan al af te koelen. Bij het vleesvak was er even wat consternatie toen ik ontdekte dat er wel erg veel op mijn bonnetje stond voor de 'filete'. De aankopen van de voorgaande klant waren niet afgeslagen. Met charme werd er opnieuw gerekend. €2,05 voor drie ons. De prijs staat ook nog in pesetas aangegeven: 341 stuks. Hoe lang bestaat de euro al? 'Filete' dus, een uiterst dun runderlapje van kingsize formaat, in een olieknoflookmarinade. En verse groente natuurlijk.

Tot een uur geleden stond er voor morgen ook regen voorspeld. Da's bijgesteld: zon. Dan nog maar later naar La Laguna. Voor de dagen vanaf donderdag staat de regen nog op het bord. 'Veremos dijo el ciego': we zullen wel zien, sprak de blinde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten