woensdag 13 september 2017

Brandtrap - Fire escape


Voor je op een nieuwe plek komt, kun je al een idee hebben over hoe het daar uit zal zien. Zo stond ik in januari 1999, op een dag met natte sneeuw, temidden van Times Square, New York. 'Dit is het', dacht ik, 'Zo ziet het er inderdaad uit'. Jaren later las ik dat op dat moment het fenomeen 'framing' een rol speelde: ik had al een beeld van het beroemde plein gevormd op basis van foto's en filmpjes en in dit geval bleek de werkelijkheid daarmee overeen te komen. Dat laatste had ook anders kunnen zijn. 
Dat laatste bleek nog tijdens datzelfde verblijf. Zo waren de Twin Towers veel hoger, Little Italy veel kleiner en China Town Chineser. Plus dat ik met de Amerikanen die ik de volgende weken in de collegebanken en daarbuiten ontmoette, best wel serieuze gesprekken kon voeren.

Één beeld bleek favoriet: dat van de metalen brandtrap aan de buitenzijde van appartementsgebouwen. Ze kwamen volkomen overeen met mijn verwachting. Hun talrijke aanwezigheid in Manhattan, Brooklyn en Queens fascineerde me. Deze 'framing' was het resultaat van een jarenlang proces. De 'fire escape' doet het immers al tijden goed in detectives. De politie komt binnen door de voordeur terwijl de boef via een raam langs de andere zijde over de buitentrap het dak op vlucht, of naar beneden rent voor een sprong naar de stoep, bij voorkeur in een bak vol vuilnis. In de West Side Story is het fenomeen dominant aanwezig tijdens de Romeo- en Juliascène. Overigens ken ik van die film slechts enkele sequenties: de hele uitvoering heb ik nooit willen zien. Als 16-jarige wilde ik uit de buurt blijven van de hype rond die smartlap.

Verbeterde brandpreventie - waaronder de aanwezigheid van brandmelders, sprinklers en interne vluchtwegen - maakte in de loop van de vorige eeuw de aanwezigheid van de karakteristieke externe brandtrap in nieuwbouw overbodig. Na een bouwwet uit 1968 kon de architect kon dit element achterwege laten.

Onlangs waren we een week in New York. In 18 jaar is er uiteraard in de aanblik van de stad veel veranderd. Op sommige plekken ingrijpend, zoals op Manhattan rond het WTC, ten noorden van Battery Park en in het Meatpacking District, terwijl op andere plaatsen de wijziging minder rigoureus is. Tellingen heb ik er niet op nageslagen; toch moet het aantal etagewoningen met fire escape kleiner zijn geworden door nieuw- en vernieuwbouw. 

De foto-oogst van afgelopen acht dagen telt een opmerkelijk aantal opnames van die voor mij zo kenmerkende trappen.

Het blijkt dat in New York en andere steden waar de brandtrap ook frequent voorkomt, belangstelling bestaat om dit architectonisch element te behouden. Hun gebruikswaarde heeft geschiedenis geschreven. Niet slechts als vluchtweg; ook als plek om te slapen, te eten, de was te drogen of te mijmeren. Misschien komt er een moment dat de 'Kring Vrienden van New York' ze via een volksbeweging op de lijst van beschermd cultureel erfgoed laat zetten. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten