maandag 3 oktober 2011

Lust bij het spoor

Dat Tilburg zich 'Dansstad' noemt is heel voorstelbaar. Nergens klinkt dat woord welluidender dan daar: 'daansstaad'. Prachtig, deze vocale rekking. Ook de voorstelling Lust 4 waarmee vrijdag 30 september 'Oktober Dansmaand' van start gaat, is extra lang. Danshuis Station Zuid spreekt van een XXL-versie. Het tijdelijke theater - de 92 meter lange NS Koepelhal achter het spoor - lijkt er speciaal voor gebouwd.

Het evenement trekt door de hele ruimte. Het begint aan de voorkant met een mekkerende ballerina en het eindigt 150 minuten later aan de achterzijde met een meeslepend optreden van vier elastische dansers. In die tijd komt vanalles voorbij: opera, circus, theater en vooral natuurlijk moderne dans.

Ik zie dit spektakel op vrijdagavond en zondagmiddag. Een aantal onderdelen is me al bekend: ik zag ze in augustus tijdens Theaterfestival Boulevard in Den Bosch. Daar ook in een ex-fabriekshal, de Talent Factory. In de Tilburgse (voormalige) werkplaats van de NS werd aan treinen gesleuteld. Voor deze voorstelling een goed gekozen omgeving die circus is voor de acrobaten, een operagebouw voor de klassiek geschoolde zangers, een stukje Montmartre voor de kleindochters van Irma la Douce. Vooral is het een balzaal voor Lust 4, de veelluiken waarop de dansers vorm geven aan hun Tuin der Lusten.

Ik hoor van dichtbij hoe de choregrafen - geïnspireerd door Jheronimus Bosch - tot deze voorstelling van zaken kwamen. Hun denkraam kent een andere horizon dan de mijne en ik snap hun verhaal niet. Dat vormt absoluut geen enkele blokkade voor het plezier dat ik bij het zien van hun verbeelding heb.

Lust 4 in XXL-formaat is een perfecte afsluiting van deze zomer. Laat de winter maar komen. Tilburg staat voor die kou al in de startblokken met de stationsreclame 'We gaan weer schaatsen'. Bij een warme temperatuur van 27 graden Celcius lijkt dat nog ver weg. Tilburg: 'IJsdaansstaad'?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten