zaterdag 29 oktober 2011

Den Bosch: poëtisch

Het gaat me wat ver om Den Bosch een poëtische stad te noemen. Wel is er op verschillende plekken poëzie aan te treffen in het stadsbeeld. Vooral op facades of zijwanden van huizen. Gevelgedichten worden die teksten genoemd. Achter het aanbrengen van de 19 geschreven 'kleinodieën' blijkt een heuse stichting te zitten: 'Poëzie op straat'. Deze voltooide haar werk in 2008.

Het gaat niet om 'lappen tekst'. 'God en godin' van Leo Vroman zul je niet aantreffen. Wel een voorbeeld van Jan Arends, die van zichzelf zei: 'Wie kan zo mager praten met de taal als ik?' Van hem is aangebracht: 'Er zullen witte dieren door het veld gaan lopen en dat zal alles zijn'. Geen idee wat de stichting te weeg wil brengen. Misschien een glimlach, wellicht een 'kort verwijlen bij de zin van het leven'. Ik heb er in elk geval al jaren plezier in.

De meeste auteurs komen uit eigen land. Sterker nog, eentje komt uit Den Bosch zelve: Hans Vlek. Van hem valt te lezen: 'Als ik sterf/dan liefst/zoals/Sarah Bernhardt. Theatraal/groots, ontroerend. En dan/weer opstaan/voor de bloemen'. Mijn moeder was een fan van Sarah Bernhardt.

Op de fiets door de Clarastraat kijk ik graag naar de woorden van Chr. J. van Geel: 'De stilte is een brug op vleugels. Niet dat een vogel vliegt verbaast, maar dat hij het geruisloos doet'. Dat zet aan tot denken. Ik geloof niet dat alle vogels zonder lawaai vliegen. Als boven mijn tuin een vlucht ganzen overkomt, hoor ik duidelijk de wiekslagen. Maar de dichter laat vogels 'geruisloos' door de lucht gaan. En de poëet heeft altijd gelijk.

In dezelfde Clarastraat blijf ik vrijdag 28 oktober even stilstaan bij een gedicht van Hans Andreus. Niet op een muur dit keer: op twee ruiten. En kennelijk aangebracht op particulier initiatief. De volledige tekst luidt: 'Je bent zo mooi anders dan ik natuurlijk niet meer of minder maar zo mooi anders ik zou je nooit anders dan anders willen.' Op het internet circuleren verschillende weergaves. Niet van het aantal woorden, wel van hun groepering. Laat de fantasie werken. Is het 'Je bent zo mooi/anders dan ik' of 'Je bent zo mooi anders dan ik'? Wie het weet mag het zeggen. Of laat ook maar, wat mij betreft: het is mooi zo.

Over de 19 gevelgedichten: http://www.cubra.nl/specialebijdragen/janbruens/poezieopstraat.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten