maandag 30 april 2012

Königinnentag


30 april 2012: Koninginnedag in Aken. Hier een gewone dag, een werkdag. En zoals je als kaaskop op je klompen kunt aanvoelen: veel landgenoten. Reguliere meivakantiegangers en ontvluchters, zoals wij. Trouwens, de Duitsers die hier rondlopen, kunnen ook best vrij hebben. Een brugdag naar 1 mei, iets wat zij dan weer wel vieren. Wij Nederlanders maken van  de Dag van de Arbeid tenminste echt een arbeidsdag.

De majesteit zal thuis weer twee gemeentes bezoeken. Geen idee waar ze toegezongen gaat worden. Dit jaar heb ik geen gespeculeer gehoord over de aankondiging van een mogelijke troonsafstand in de nabije toekomst. Lex mag nog in het voorgeborchte blijven. Of 'moet'. Misschien maar beter zo. Als ik 'm spontaan achter een microfoon zie gaan staan, knijp ik in een reflex de billen samen. Onvoorspelbaar wat ie nou weer zal gaan zeggen. Zijn vrouw heeft hem ooit vergoelijkend 'een beetje dom' genoemd en het krediet dat hij daarmee kreeg, is wat mij betreft opgebruikt.

Aken was ooit de stad van een geëerd vorst. Karel de Grote, zowel Rooms als een ijzervreter. Toen kon die combinatie van hemelse en wereldlijke glorie nog. In de terminologie van Wilders was hij ongetwijfeld een heidenmepper en een pestkop van minderheden. Toen.

Anno 2012 worden deze kwaliteiten wat genuanceerder bekeken. Mocht onze koningin op haar cadeaulijstje bijvoorbeeld een puur christelijk Nederland hebben staan, dan betekent dat wel haar abdicatie.

Als we in het zonnetje door het centrum van Aken keutelen, bedenk ik me dat Karel de Grote zijn oude keizerstad niet meer zou herkennen. Da's niet zo vreemd, want hij leefde meer dan veertien eeuwen geleden. En zeker de Tweede Wereldoorlog heeft het aanzien veranderd. De kathedraal heeft heel wat eeuwen overleefd. Het interieur vind ik van een uitzonderlijke schoonheid. De directe omgeving van dat godshuis bevat veel herinneringen aan de grote vorst. Wij volgen een aan hem opgedragen route.

Aken is eigenlijk 'net om de hoek'. In het stadsbeeld vallen bij winkels Nederlandsklinkende namen op: Leffers, Jansen, Vanderlooy, Engels, Van den Daele. Bij de Markt hangen oranje ballonnen. En ook zien we posters met aankoopkorting vanwege 'Königinnentag'. Morgen op 1 mei komen veel Duitsers en Belgen de grens over. Hangt onze middenstand dan ook een aanbieding buiten? Ik zal d'r 's op gaan letten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten