maandag 20 augustus 2012

Mooie stad (10); veel strand


Den Haag is de afgelopen jaren flink breder geworden. Met zand uit zee groeide het strand uit tot een ware vlakte. Palen met in de top de afbeelding van een dier helpen bij de oriëntatie. Zeker tijdens het drukke weekend van 18-19 augustus 2012 is dit soort bakens welkom.

Op zaterdagochtend rijd ik om 08.00 uur weg in Den Bosch. Naarmate ik de hofstad nader, groeit het aantal Duitse kentekens. Zo te zien vooral uit het Ruhrgebied. Vijf kwartier later ben ik fileloos gearriveerd. Ik leen de fiets van de jongedame en ben in 10 minuten bij Kijkduin, waarna een lekker familiedagje aan het strand volgt. Veel waterpret met het kleine grut. Ik geniet ervan. Het is even sjouwen met de mini’s: ons stekkie ligt ver van het water. Ik wijs de oudste van vier op de hoge leeuwenkop bij ons in de buurt. Zelf vindt ze het roze varkentje 100 meter verderop een markanter teken.

Het absorptievermogen van zo’n grote lap strand blijkt deze dag enorm. Met de parkings is dat een ander verhaal. Ik beklaag de ouders met kinderen die lang in de auto moeten rondtoeren voor een plekkie: ‘Wanneer zijn we d’r nou?’

Zondag wordt een fietsdag. De werkzaamheden ter verbreding van strand en duinen strekken zich uit richting Hoek van Holland. Een belangrijk onderdeel daarvan vormt de aanleg van de zogenoemde Zandmotor. Moest ik een jaar geleden dat schiereiland-in-wording nog vanachter een hek bezien, sinds enige tijd loopt er een nieuw hooggelegen fietspad langs. Met mijn schoonzusje als gids peddel ik zuidwaarts. Uit de lucht moet het een mooi gezicht zijn om te zien hoe de badgasten zich ophopen bij de uitkomst van de duinpaden. De tussengelegen stroken zijn rustig. De Zandmotor zelf oogt om 11.30 uur als een bountystrand met lagune. Een prachtig gezicht. De fietsweg waarlangs ook het langeafstandswandelpad loopt, maakt mij enthousiast.

Rechts strand en zee, links een afwisseling van kassen, campings, groen met grote grazers. Een van de exotische runderen staat tot buikhoogte in een plas water. Hoek van Holland zien we al de hele tijd aan de horizon. Niet zozeer de huizen, als wel de havengebonden industrie langs de Nieuwe Waterweg. Op een punt waar het recreatiegebied begint, staan palmbomen in potten. Die overwinteren ongetwijfeld onder het glas.

We wandelen langs de pier. Een stuk vol contrasten. Hier loopt het ‘natuurlijke’ duinlandschap precies tot aan een betonnen rand, waar het abrupt afgesneden wordt door de Noorderpier. Boten varen af en aan. Dit is echt de hoek van Holland. Ik sta hier voor het eerst in mijn leven en probeer de betekenis van deze plek te bevatten.

Na een lunchstop gaan we  langs het oude binnenpad weer terug. We komen nauwelijks iemand tegen. IJspauze in Kijkduin en dan door naar Scheveningen. Er hangt ineens wat mist, schapenwolkjes trekken over en de aangekondigde zeebries brengt verkoeling. Ter hoogte van het havengebied vallen wat druppels regen. De uittocht van het strand brengt veel volk op de been en het is een licht gedrang daar waar nog aan de ‘upgrading’ van de boulevard gewerkt wordt. We lopen richting pier, bekijken het geflaneer en ik weet weer waarom ik Kijkduin de voorkeur geef.

We zoeken de rust op van de Tweede Binnenhaven. De zon komt weer terug en het bier smaakt voortreffelijk op het terras van het Brouwcafé. In de buurt ligt het visrestaurant Simonis: wat eten betreft een topper waar ik in goed gezelschap graag kom. Omdat we gisteren al in ‘Chinatown’ de locatie Simonis in de Stad bezochten, wordt het ’s avonds een pizza bij Giorgo.

Het strand loopt nu echt leeg. Op drukke punten verkeersregelaars. Met onze fietskes gaan we in slalom overal langsheen.

Bij een laatste mok thee rond ik 's avonds deze prettige tweedaagse op een gezellige manier af, waarna ik met een groot knuffelbeest onder arm naar de auto loop. Een van de twee logeetjes heeft deze eenhoorn bij de jongedame laten liggen. Vanaf haar appartement kom ik in de lift 12 verdiepingen lang niemand tegen. 'Slaapt die ouwe vent nog met een knuffel?'

Als ik aan de thuisreis begin, is het buiten afgekoeld tot 22°C. Een uur later in de buurt van Den Bosch staat de temperatuur op 27°C: ik ben weer in het zuiden. Wat moet het hier warm geweest zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten