donderdag 22 november 2012

Londens Luilekkerland


In Londen hebben ze half november geen last van Sinterklaas en ‘dus’ is de binnenstad al aardig op scheut met de kerstversiering. Allerlei winkelstraten nodigen de passanten nadrukkelijk uit om vooral dáár de cadeautjes, het tafellinnen, de kledij of wat dan ook te komen kopen. ‘Bombarderen’, reageert de jongedame vanuit Nederland op een verstuurde foto met lichtjes. Vanuit historisch perspectief geef ik aan een minder radicale ingreep de voorkeur, want ook aan mij is al die uitbundige aandacht voor de feestdagen niet besteed. Ik kan me voorstellen dat de ‘herders in’t veld’ in deze oogverblindende zee hun ster nooit gevonden zouden hebben.

Stiekem vind ik het wel wat hebben, ‘al die lichjes ’s avonds laat op ’t plein’. Bij Leicester Square zie ik een winkel van M&M’s en daar wil ik heen. Geen idee waarom die kleine snuupkes zo’n grote pui verdienen. En het volgende halfuur loop ik letterlijk rond als een kwijlende kleuter in een snoepwinkel. Wel een kleuter op leeftijd, want wie jonger is dan 12 jaar moet jankend buiten op de stoep blijven staan.

Pas later begrijp ik dat het hier om de M&M’s World London gaat. Andere ‘werelden’ staan in Las Vegas, Orlando en New York. De eigenaar, die bij ons in de buurt ‘De Mars’ wordt genoemd, heeft voor dit Londense Luilekkerland flink in de bus geblazen. Een paleis van vier verdiepingen vol met veelal hebbedingetjes in M&M-stijl: bekers, notitieblokken, kleding, speelgoed. Eenzelfde soort collectie als het te gekke Cool Britannia op Piccadilly Circus, en dan in mega-uitvoering. Helemaal bête door dit alles, pap ik aan met een roze M&M-fee.


En natuurlijk is er het bekende snoepgoed, in allerlei kleuren en varianten. De glinsterende lekkernijen bevinden zich in een kunststoffen orgel waaruit onbeperkt getapt kan worden. Uiteraard tegen betaling.

Bij dat snoepgoed ben ik niet weg te slaan: gefascineerd kijk ik toe en weet ik als choco-junk de verleiding te weerstaan om ook te tappen. Wat een temptatie.

Na deze oefening in matiging, volgt de beloning. Heb ik namelijk even de mazzel dat onze reisgenoten wel een voorraadje inslaan.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten