maandag 24 december 2012

Uitgeteld


Vrijdag jl. kreeg mijn leven een andere dimensie. Mocht ik het licht zien, een damascusbekering ondergaan of andere glazen in mijn bril laten zetten? Het is simpeler: ik werd op die 21ste december bejaard. En is geen enkele reden me daartegen te verzetten.

Waarom zou ik ook? Het is heerlijk om alle dingen die ik vanaf dat moment onderneem van een speciaal labeltje te kunnen voorzien. Zo liep ik - toen ik mij tegen 10.00 uur even kon losmaken van de telefoon - mijn vrijdagse rondje hard. 'Mijn eerste rondje als bejaarde', zei ik thuis bij vertrek. Daarna roosterde ik - nota bene met gebruikmaking van een zojuist gekregen geavanceerd apparaat - mijn eerste sneetjes brood als 65+'er, om die krokante toast daarna met olijfolie, kaas en smaak op te eten. Dat van die olie is een tic die ik vandezomer opdeed. Lijkt me niet leeftijdsgebonden.

De lijst voorbeelden is inmiddels lang en de nieuwigheid is er nog steeds niet vanaf. Voor de deur staan bijvoorbeeld mijn eerste kerst als senior, de jaarwisseling, de carnaval. Ik zie er verlangend naar uit.

Nog even over die broodrooster trouwens. Toen ik dus in augustus vanuit Spanje weer terug in Nederland was en vervolgens ons huis overhoop haalde op zoek naar zo'n ding, bleek het vermoede exemplaar onvindbaar. Om nou twee keer per dag de gril in de oven aan te zetten, werd wel wat bewerkelijk op den duur. 'Leuk voor mijn verjaardag', opperde ik ongevraagd in de nabijheid van mijn echtgenote. En al een paar dagen voor de bewuste datum stond het keukenapparaat in cadeauverpakking vermomd in de serre te wachten.

Ik had het 's morgens net met blijdschap uitgepakt voor mij staan toen de jongedame belde. 'Gefeliciteerd en wat heb je gehad?' ... 'Een broodrooster?' En ineens overviel mij de gedachte dat zo'n hulpmiddel eigenlijk best wel een typisch bejaardenstatusding is. Net zoals kunstgebit, gehoorapparaat en druppelvanger. Ik weet zeker dat mijn uitleg plausibel overkwam.

'De derde leeftijd' heet dit stadium in Vlaanderen, naar goed latijns taalgebruik. En na drie stoppen ze met tellen. Uitgeteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten