maandag 7 maart 2011

Oeteldonks (10); vermakelijk buitenconcert

Om 10.15 uur is het zonnig én flink koud als ik over de stadsmuur bij de Parklaan naar het centrum loop. Carnavalsmaandagmorgen: in de cafés ruikt het nu beslist naar groene zeep, maar ik heb eerst wat anders te doen. Onderweg is er geen kip te zien, maar bij de Waterstraat staat de ordedienst al. Eenmaal bij de Knillispoort, heb ik al drie ‘wachtposten’ geteld: Oeteldonk heeft iets weg van een bewaakte vesting. ‘Crowd management’ trekt tijdens deze carnaval als een nieuw verschijnsel de nodige aandacht: van tijd tot tijd worden sommige straten van de binnenstad hermetisch afgesloten.

Bij de Waterpoort is nog niemand aanwezig. Toch zal daar om 11.11 uur het Eerste Oeteldonkse Grachtengordelconcert plaatsvinden (zie blog Oeteldonks (6); grachtengordelconcert). Tegen de tijd dat de musici van het organiserende ‘muziekske’ Gin Nôôt arriveren, hebben we met een lijn vol wasgoed voor een maandagmorgeneffect gezorgd. Een camerateam van TV 10 houdt interviews.

Als exact op tijd de muziek start, is het gezellig druk. Er is meteen sfeer en de solisten die vanaf de overkant voor een speciaal effect zorgen, worden enthousiast toegejuicht. Op het dak van de Knillispoort verschijnt de soezafonist en even later komt de Diezeprinses aanwandelen, op zoek naar een prins. Afwisseling voldoende in het programma en de dames en heren spelen de sterren van de hemel.

Ik mag de zaak aan elkaar praten. De megafoon bereikt niet iedereen dus ga ik met dat apparaat op de hoogte staan waar eerder de soezafonist stond te bassen. Vanaf deze plek heb ik een prima ‘bereik’.

Het publiek krijgt mirlitons uitgereikt. Het aantal aanwezigen blijkt vele malen groter dan de voorraad blaasinstrumentjes. De Diezeprinses ontvangt - zeker als ze ook op het platdak is gaan staan - veel aandacht, maar de gedroomde prins dient zich niet aan.

Precies 6 x 11 minuten na de start, bedank ik namens Gin Nôôt het enthousiaste publiek. In de bestuurskamer zal beslist nog lang geëvalueerd worden, maar nu al doet de voorzitter de toezegging voor het Tweede Oeteldonkse Grachtengordelconcert in 2012. Hij krijgt er applaus voor.

Oeteldonk beschikt vanaf vandaag voor de carnavalsmaandagmorgen weer over een vermakelijk buitenconcert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten