donderdag 18 juni 2015

Madeira (2); broodjes kaas

De mevrouw die op vrijdag 29 mei de auto komt brengen, staat zoals eerder aangekondigd om precies 09.30 uur bij de hotelbalie. De papierwinkel is snel achter de rug en even later rijden we richting Caniça in het noordoosten.

Ook in dit aardige kustplaatsje vormt een oud fort dé bezienswaardigheid van het dorp. In ons beste Portugees bestellen we in de winkel-van-Sinkel 'dos pão de queijo' voor onderweg. Ook in deze donkere uithoek blijkt het Engels gemeengoed te zijn: ‘cheese sandwich’.

Voorbij Piedade houdt op enig moment de weg op. We parkeren de auto, trekken de bergschoenen aan en gaan op pad. Vandaag staat de Ponta de Sāo Lourenço op het programma. Zo te zien hebben meer mensen die ingeving gehad: bij de trap richting wandelpad is het druk.

Al snel lost de file op en klimmen en dalen we langs een smal pad richting (letterlijk) de eindpunt. Volgens het boekje is dit de droogste plek van het eiland en inderdaad heeft het draakvormige schiereiland een kaal karakter. Links en rechts water met prachtige uit- en doorkijkjes. Aan de oostzijde zijn vaag de contouren van de Ilhas Desertas zichtbaar. Daar woont dus niemand.

Dat gold ook voor Madeira toen in 1419 een aantal Portugezen voet aan land zetten om het eiland te claimen voor hun vaderland. Een van die reizigers, Goncalves Zarco, moet daarbij de H. Laurentius aangeroepen hebben en sindsdien heet deze punt zo.

Prima zonnig wandelweer bij een temperatuur van 21ºC en een verfrissende bries. Soms is er een pittige klim, dan weer een rustige afdaling. Van een flinke afstand zien we het Casa das Sardinhas liggen. Een soortement oase waarin de natuurbescherming huist.

Hier eindigt volgens ons wandelboekje de route. In feite blijkt het verste punt nog verderop te liggen. ‘Venenum in cauda’, het venijn zit in de staart. Ook hier, want het blijkt nog een fikse klim om op een prachtige uitzichtspunt te komen. Het balkon van Madeira, om zo te zeggen. Met aan de voet nog twee eilandjes die de laatste uitloper van deze hoek vormen. Prachtig om te zien.

En dan weer richting auto; blik op oneindig en sjouwen. Een mooie tocht als eerste wandeling op Madeira. In de auto wachten de broodjes kaas.