In wat
lang mijn vakgebied zou worden, verlegde de aandacht voor kwaliteit en prijs zich
later naar beleving. Sporen vind je daarvan nog overal in aanmoedigingen die
beginnen met: 'Beleef ... '. Nog niet gebruikt (gelukkig) is de 'Beleef de
Bossche Bol'. Beleven heeft wat met avontuur te maken en je doet het met al je
zintuigen.
Avontuur:
met een opblaasboot wildwatervaren, raften. Of paragliding. Het kan allemaal.
In die sfeer aangeprezen producten en diensten leiden tot uitdagende dingen. Op
enig moment werd het ook gebruikelijk om een volgende baan een nieuwe uitdaging
te noemen. (En weer later werd dat 'een droom die uitkwam'.)
Uiteraard
durft niet iedereen een duo-parachutesprong te maken of te bungy-jumpen dus
ontstond er beheersbaar 'avontuurlijk vermaak', bijvoorbeeld met racletten,
steengrillen en fonduen, in de veilige huiskamer. 'Cocooning'. Ook in ons land
werd 'Trends van overmorgen. Consumentengedrag in de jaren negentig' van Faith
Popcorn (echt waar) een bestseller (1992). Adverteerders gingen over op 'knus'.
Beleven
en vermaak gaan samen: en zo werden koopboulevards tot plekken voor een dagje uit.
Tracy Metz scheef daar in 2002 een interessant boek over: 'Pret! Leisure en
landschap'. Toen moesten we met veel plezier ontspanning zoeken in wat de
vrijetijdsindustrie ons voorschotelde in grote 'malls' en outlets. De ballenbak
van IKEA was het begin. 'The Disneyzation of Society', noemde Alan Bryman in
2004 de kermis die ontstond in de koopcentra, de kunstmatige en afgeschermde
wereld tussen vier muren. Beetje nep dus.
Vervolgens
kwam de authenticiteit als kwaliteitsmerk. Als ik nu bij mijn slager sta, weet
ik waar het weidevlees in de vitrine vandaan komt. Uit Cromvoirt, van het veld,
precies tegenover de aspergeboer waar ik zelf het zojuist gestoken 'witte goud'
heb gekocht. Uiteraard past authenticiteit ook weer in een internationale
ontwikkeling, beschreven door Gilmore en Pine in 'Authenticiteit' (2008). We
willen echtheid. We willen weten wie wat maakt en wat er in zit. Echtheid. Een
variant op 'volgens oma's recept'. In die tijd las ik in de Spaanse Extremadura
waar donkere varkens steeneikeltjes eten: 'De la dehesa a su mesa': recht van
het grasveld op uw tafel.
Staan
we inmiddels ver af van de 'statuszoekers' van toen? Niet als het gaat om het
communiceren van wat ons onderscheidt van de rest. Tegelijkertijd wordt die
eigenheid niet of niet meer alleen in financiële slagkracht gezocht. Het gaat
nu om het etaleren van het individuele vermogen om ons leven zelf te creëren
'helemaal zoals wij dat willen'. Marketing en reclame slagen erin ons te doen
geloven dat we dat kunnen. Telefoonabonnementen, pc-gebruik etc. op momenten,
plekken en variërend in tijdsduur, kleur en geur helemaal zoals 'jij dat wil'.
En daar moeten we vooral van genieten, die verplichting was ik nog bijna
vergeten. Genieten, 'helemaal zoals ik dat wil'.
Mooi stukje. Wordt vervolgd?
BeantwoordenVerwijderenDa's goed.
Verwijderen