Het is
misschien geen verrassing als ik u toevertrouw dat ik graag kook. Geen
moeilijke dingen met kwartelboutjes of zoals bij Asterix gekonfijte
zeugenoogjes. Ik ga voor gewone boerenkost uit verschillende landen. Ik kijk in
binnen- en buitenland graag onder de deksels en dat inspireert. Aangezien -
volgens Maggi - zelfs die ogenschijnlijk eenvoudige pot van de gemiddelde
thuiskok redelijk wat tijd, moeite en zelfs enig talent vraagt, biedt deze
onderneming de helpende hand in de vorm van een 'basis'. De keukenprins(es)
zelf zorgt voor de finale: 'een beetje van jezelf en een beetje van Maggi' In
deze voorstelling van zaken is de eigen inbreng een en misschien wel dé
succesfactor achter een geslaagde maaltijd. Thijs Lijster veronderstelt (in ‘De
grote vlucht inwaarts’, 2016, pag. 34) dat door zo’n combinatie van volgen en zelf
meedoen de suggestie lijkt te wordt gewekt: ‘zonder Maggi ook geen zelf’. Het
oude ‘Met melk meer mans’ wordt ‘Met Maggi meer mens’.
Niet veel
anders gaat het tijdens een etentje onder vrienden waarbij de gastvrouw/heer
aankondigt dat het gehanteerde recept weliswaar uit een kookrubriek komt, en
dat (let allen op:) om het écht lekker te maken zij/hij er wat koriander aan
heeft toegevoegd.
We krijgen
veel aangereikt om ons te profileren. Om aan die zelfcreatie te kunnen werken.
Geloofden we pakweg rond 1977 nog dat de wéreld maakbaar was, 40 jaar later
zijn we er van overtuigd dat 'de hele wereld' misschien wel wat veel is. Wél
vinden we nu dat de maakbaarheid ons eigen leven haalbaar is. En daar spannen
we ons voor in, aangemoedigd door de verleidende signalen op rtv, in gedrukte
en sociale media, functioneringsgesprekken, managementcursussen, etc.
De kip-of-ei-vraag is of reclame en
marketing inspelen op ontwikkelingen in de maatschappij, dan wel dat ze die
ontwikkelingen oproepen door in te spelen op iets wat ‘latente gevoelens’
genoemd wordt. Van die gevoelens zijn we ons dus niet gewaar, totdat een
externe prikkel ze ineens manifest maakt. Zoiets als Ollie B. Bommel omschrijft
met ‘Jonge vriend, ik wist niet dat ik het in me had’.
Hoe dan
ook, marketing en reclame doen nu hun best om ons te laten geloven (of de
gedachte te bevestigen) dat er niet veel nodig hoeft te zijn om ons leven in te
richten op de wijze 'zoals jij dat wil'. Ikea gebruikt onder meer ‘Design your
own life, start using ...’. Via MyPlace kun je een huis bouwen’ dat leidt tot
‘Wonen zoals Ik het wil’. Maartje Koper heeft een website ‘Leef jij jouw leven
helemaal zoals jij dat wil?’ Via dat medium kunnen belangstellenden gratis de
‘Bewuste Creatie Toolkit’ aanvragen om daarmee een ‘stap te nemen als het gaat
om het realiseren van jouw dromen’.
‘Dromen is
ook leven’, Schreef Johan Fabricius in 1962; meer dan een halve eeuw later
kunnen de droom ook leven, ook in onze baan, getuige de advertentie rechts. Wie
slechts één dag turft wat er aan 'aansporingen' om vooral zelf de constructeur
van ons leven te zijn, zal 's avonds over een aardig scorelijstje beschikken.
Ieder van
ons kan dus zelf zijn/haar leven creëren, waarbij het maakbaarheidsgeloof en
passant aanraadt om tegelijkertijd vooral jezelf te zijn. Wie zichzelf weet te
zijn, is authentiek (zie voorgaande blog), een begerenswaardig ingrediënt voor
de samenstelling van menu's en personen. Je valt er mee op binnen het
alledaagse. Een parfumhuis daagt (potentiële) sinds enige tijd gebruik(st)ers
via commercial uit om 'zichzelf' te durven zijn. Kennelijk zijn we niet steeds
onszelf. Rechters horen dat ook met enige regelmatig in het betoog van
aangeklaagde personen: 'Sorry, ik was die avond even niet mezelf'. Natuurlijk
bedoelen én geurbereiders én 'verdachten' dat 'jezelf zijn' identiek is aan
'het beste laten zien' van jezelf. Wat we liever niet willen laten zien, zijn
vervelende dan wel vermaledijde trekken. Uiteraard zijn die ook onderdeel van
'wat wijzelf zijn'. Ergo hoort elke gedraging bij onszelf en zijn we al 24 uur
per dag onszelf. En verantwoordelijk voor alles wat we voorstellen, in weerwil
van alle hersenspoelende boodschappen.
Het geloof
in de maakbaarheid van het eigen leven, kent allerlei verschijningsvormen. Zaak
is het vinden van de juiste formule. Een aantal van ons lijkt die gevonden te
hebben: succesvolle trainers, sporters, start-uppers. En die mogen die formule
voor goed geld komen vertellen op speciaal georganiseerde bijeenkomsten op
trainingen. De 'bottom-line' bij deze met Angelsaksisch klinkende termen
bestrooide events is dat toeval niet bestaat, want succes kun je afdwingen.
Maakbaar dus, alsof het een selfie is, en wel met de sleutel tot het geheim van
de smid. Of met trots getalenteerd zelfvertrouwen.
Zijn er
rond deze maakbaarheidscultus ook tegengeluiden te horen? Naast de
hierboven geciteerde schrijvers zetten ook auteurs als Stine Jensen, Bas Heijne
met enige regelmaat vraagtekens bij het optreden van bepaalde trends in ons
leven. Niet geheel toevallig komen deze critici uit de hoek der filosofie, de
wetenschap die zich bezighoudt met zin en wezen van het leven. Een week geleden
las ik de volgende uitspraak van Maarten Boudry, filosoof en de auteur van
'Illusies voor gevorderden. Of waarom altijd beter is', 2015. Uit het meinummer
van Filosofie (2017) citeer ik ter afsluiting: 'Zelfvertrouwen kan je even
vleugels geven. Even, want aan de basis van succes liggen zaken als talent,
ervaring, training en niet te vergeten het toeval. De neiging om te geloven dat
je je eigen toekomst naar je hand kunt zetten, staat in de psychologie bekend
als 'de illusie van controle'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten