maandag 12 september 2011

Lou Reed in Blijdorp

Op vrijdag 9 september mag ik met drie dames naar Diergaarde Blijdorp. Uiteraard draait het allemaal om de jongste twee: achternichtjes van respectievelijk drie jaar en 21 maanden. Ze kunnen prima zelf lopen en het is ook fijn om in de buggy te zitten. Voor mij als bko (bewust kinderloze oom) is dit natuurlijk een uitstapje van de eerste orde. In mijn hoofd nestelt zich 'A perfect day' van Lou Reed.

Kennelijk moet ik toch meer naar dit soort gelegenheden, want ik schrik me kapot van de entreeprijs. Gelukkig loopt er een actie met airmiles, waardoor de initiatiefneemster er financieel nog genadig vanaf komt.

Blijdorp dateert van 1855 en is daarmee een van de oudste dierentuinen van Nederland. Tijdens het bombardement van Rotterdam op 14 mei 1940 is de gaarde net aan het verhuizen naar de huidige locatie. Met name in de oude tuin sterven veel dieren. Gebouwen die we nu zien, ademen de sfeer uit van lang geleden. Er zijn ook nieuwe 'onderkomens', zoals het Oceanium en de 'ui' van de giraffen.

'Feed animals in the zoo': de kleintjes vinden het allemaal prima. De een vermaakt zich met een Blijdorp Stickerboekje en de ander is enthousiast bij elke mus of duif. Ik heb er geen idee van wat ze zien. Uiteindelijk blijken vooral de giraffen, gorilla's en overzwemmende vissen favoriet. Van die eerste soort geef ik met mijn kleinste achternichtje een imitatie ten beste: 'It's such fun'.

Na elk bezocht werelddeel pauzeren we even bij de speeltuin, al is het maar om de luiers te verschonen. Voor de geur hoeft dat niet te gebeuren: de luchtjes in de besloten dierenverblijven overheersen alles. Bij de huisvesting van de grootvleugeligen wordt de gierensimulator een doorslaand succes. Een bordje geeft aan dat dit beest hernia heeft en dat we het niet moeten overbelasten. Die twee lichtgewichten leveren geen moeilijkheden: 'Problems all left alone'.

De wijk Blijdorp is genoemd naar de voormalige Blijdorpse Polder. De diergaarde is een plek voor recreatie, natuurbeleving en onderzoek. Als ik de teksten die ik onderweg lees allemaal op een rij zet, staat de fauna er mondiaal slecht voor. Heel wat soorten zouden binnenkort uitsterven. Tegelijkertijd kun je merken dat de gemeente Rotterdam op de subsidie radicaal wil bezuinigen. De verzoeken om donaties doen het ergste vrezen voor de toekomst van dit monument. Om me deze flauwe woordspeling toch maar te veroorloven: ondanks deze geweldige dag word ik van die mededelingen niet echt 'blij' in dit dierendorp.

In alle onwetendheid van de perikelen die horen bij de grotemensenwereld hebben de kinderen een fijne dag. Op weg naar Den Haag nog een happy meal bij McD. en het uitje kan niet meer stuk. 'And than home': wassen, verhaaltje en voor we het weten, slapen ze de komende 100 jaar. 'Oh such a perfect day...'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten