zaterdag 4 februari 2012

Palingsound en kanaries

Nederlanders hebben de naam om op vakantie hagelslag en pindakaas mee te nemen. Zelf kies ik voor drop. En wie zoals ik met een prijsvechter vliegt, laat zelfs dat spul thuis. Niet zo moeilijk want in Spanje is drop gemakkelijker te vinden dan appelmoes. Ik noem maar wat.

In mijn appartement in Los Cristianos staat het tv- toestel afgestemd op bvn, een soortement wereldomroep voor Vlamingen en Nederlanders die zich tijdelijk 'kanaries' wanen. En vanavond kijk ik naar de strijd tussen Nick en Simon. Nederland in optima forma. Nick vormt een gelegenheidsduo met Jeroen van Koningsbrugge voor het gevecht met Simon die wordt bijgestaan door Denis van de Ven. Katja Schuurman leidt de krachtmeting als de remake van Marilyn Monroe met donker haar.

Leuk om vrienden elkaar af te zien afmaken op tv. Dat moet het basisidee zijn geweest. En: Speel met het beeld dat de mensen hebben van de Volendamse meesters op het gebied van de palingsound. Dus zien we Simon en Denis in een rockversie van Susanne. Het swingt gelijk de pan uit. Wat een sfeer. En dan die opblaasgitaren. Katja: 'Zo'n lied knapt er echt van op'. Nick en Jeroen gieten hetzelfde lied in een gospelversie. Geniaal muzikaal. Zoiets staat ver boven al die zeurformules als de klussende echtgenoot, de vakantieredder of dat wringende familiediner.

We zien de Volendammers onherkenbaar gemaakt als een soort mormoonse zalvers vertaalde liedteksten declameren voor passanten. En de tegenstander moet de titel raden.  De duo's blijken keien in opera en Antilliaanse muziek: 'Frisse wwwind wwwaait door mijn llleven'. Ze raden wie de mysterieuze zanger is die optreedt als Frank Sinatra. Da's Eddy Zoey. Om vervolgens 'I got the feeling' op het toneel te zetten in een fanfare- en Ska-versie. Professionalisme van de bovenste plank. Kwaliteitsvol vermaak met een enthousiast publiek ais jury.

Het blijft de hele uitzending magnifiek en zeer vermakelijk. Uiteindelijk worden Nick en Jeroen winnaars: 'We are the champions', vertaald als 'Wij sain kampioene fan de wereld'. 'Magistraal' sms ik naar Nederland. Nog leuker dan Nick en Simon in de VS. Over een week vindt de tweede uitzending plaats. Althans hier op Tenerife.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten