zondag 15 september 2013

Broeder Piet

Richting El Médano staat bij elke afslag naar La Tejita bordje Cueva Hermano Pedro. Die grot van Broeder Piet vormt een bezienswaardigheid is. De plek heb ik nog niet bezocht. Wel weet ik het geboortehuis van de vereerde kluizenaar te vinden in Vilaflor, een op 1.000 m hoogte gelegen wijnstadje hier niet al te ver vandaan. Je komt er langs op weg naar El Teide.

Pedro geniet bekendheid. Hij kende een godvruchtig leven en hoedde zijn geiten iets verderop. Op de avond van de 14de september begint om 21.00 uur een avondwandeling naar zijn toenmalige ‘Eres’. Ik heb geen idee wat dit is. Dit alles in het kader van de lange aanloop tot hét feest (volgende week zondag) ter ere van Nuestra Señora de las Mercedes de Roja

Eerder was begon vanmorgen op het centrale plein om 10.00 uur een markt van ambachtelijk bereide bakkerswaren. Ik had vooraf expres niet ontbeten en ik kwam thuis met twee mooie broden, een punt sinaasappel- en een stuk chocotaart. Om 12.00 uur kon het publiek kennismaken met de kandidaten die woensdag- en donderdagavond zullen deelnemen aan de verkiezing van respectievelijk de jeugd- en de volwassen koningin 2013.

Na de presentatie waren er muziekoptredens. Naar één band ben ik gaan luisteren. Trekharmonica’s, mandolines, gitaren, een flink koor en solisten. Een voor hier gebruikelijke samenstelling. Klasse. Kwaliteit en enthousiasme spatten er van af. Ik hoop dat ze niet aan concoursen deelnemen en professionele musici inhuren. Gewoon lekker spelen. Filosoof Coen Simon schreef laatst dat toen de voetbalcoaches hun trainingspak vervingen door een maatpak, het spel uit het voetbal verdween. Bij meer sectoren valt die ontwikkeling waar te nemen.
 
Om iets voor 21.00 uur voeg ik mij bij de groep wandelaars die op het plein klaar staat voor de avondtocht. Een groot aantal lieden is voorzien van rugzak en houten stok model bedevaartganger. Hoe ver is het in vredesnaam lopen en wat slepen die lui allemaal mee

 Ik spreek hierover wat dames aan en die stellen me gerust. Het is drie km. gaans naar een plaats waar de broeder water vond voor zijn geiten. En die bagage is typisch Canarisch. Om exact 21.00 uur gaan we van start.

We lopen door een kloof. Ik ben blij dat al die anderen een zaklamp bij zich hebben. De stenige weg stijgt en daalt. Achter me vormen de wandelaars een grote glimworm. Onderweg vraag ik een heer of we naar een bron gaan. En inderdaad, dat doen we. Die ligt in de buurt van Broeder Piets grot. ‘Sommige mensen noemen die bron een wonder en dat is niet het geval. Als het hogerop regent, stroomt het water door de poreuze grond naar dit laaggelegen punt. Piet legde daar een deksel overheen om de verdamping tegen te gaan. Konden zijn geiten langer blijven drinken’.

Hij geeft ook aan dat we een leuke show kunnen verwachten in de aangelichte diepte die ineens voor ons ligt. Overal lampen. Grillige rotswanden. Een prachtig tijdelijk openluchttheater met 350 toeschouwers. En inderdaad een uur lang afwisselend vermaak met momenten uit de historie van El Médano. Bovendien bestaat het gelijknamige hotel - dat links tegenover mijn tijdelijk onderkomen ligt - 50 jaar. Het wordt beschouwd als een mijlpaal tijdens de ontwikkeling van dit voormalige vissersdorp tot een klein vakantieoord; regelmatig duikt de naam op. Hoofdsponsor?

Een grappige avond. Van de sketchjes waarvoor flink gelachen wordt, versta ik niks. De overige teksten zijn in het ABS, Algemeen Beschaafd Spaans en dan weet ik het weer. Tussen twee haakjes: in die rugzakken blijkt eten en drinken te zitten. Plus iets om het zitten op de harde grond te vergemakkelijken.

Presentator, burgemeester, spelers en feestcomité dragen geen maatpak. Dat komt de kwaliteit en de spontaniteit ten goede. ‘Houwen zo, denk ik. Ook als volgend jaar de tiende editie plaats zal vinden. 'Mooier dan ooit', wordt het publiek beloofd. En dan lopen we weer naar huis onder wakend oog van vrijwilligers en de lokale politie. Geen dier zal van de kudde afdwalen…


Geen opmerkingen:

Een reactie posten