woensdag 4 september 2013

Zusjes (1)

Maandag 2 september: weer op de luchthaven Tenerife Sur. In de hal staat nog steeds de replica van het klassieke lichtgewicht vliegtuigje waarmee een eeuw geleden op 10 mei 1913 de Franse piloot Leonce Garnier de eerste vlucht naar Tenerife realiseerde. Hij landde in de buurt van de berg Ofra, richting Guïmar. Op de foto lijkt hij in zijn Bleriot XI zo uit een stomme film gestapt. Charles Chaplin in cognito. Ik zie dat het geen tweedekker is, zoals ik eerder noteerde.

Tijd genoeg om het vehikel te bestuderen. Een houten staketsel op fietsbanden. Dat dit ding met die ene propeller in de lucht bleef. Stel dat de benzine op raakte. Pa, die tien jaar na Garniers historische vlucht motoren in schepen monteerde, zou me precies verteld hebben hoe dit mechaniek werkte. Ik kom niet verder dan de vergelijking met de koffiepot die vroeger mijn solex aandreef. 

De vlucht uit Amsterdam moet over een kwartier landen, om 18.10 uur. Met aan boord twee van mijn zusjes. Bij  hun luchtschip vergeleken is de Bleriot XI een mug.

Twee zussen, de oudste en de jongste, komen een week logeren. Ze zijn respectievelijk 83 en 75. 'Zusjes' klinkt dan wel grappig. Ik verheug me op hun aanwezigheid in El Médano. Alle twee hebben ze een internationale achtergrond die hen naar allerlei continenten bracht. Evenwel nog niet eerder naar de Canarische Archipel. Ik ben benieuwd naar hun eerste indruk.

Het is 31 graden Celcius, een temperatuur die ook later deze week in Den Bosch bereikt zal worden. De gevoelstemperatuur is lager en aangenaam door de flinke wind. Onderweg hierheen zei de taxichauffeur: 'Sin viento no hay El Médano', zonder wind is er geen sprake van El Médano. Op mijn vraag of dit een staande uitdrukking was, reageerde hij met een lach.

Het bord geeft aan dat hun vliegtuig geland is; drie minuten voor tijd. Niet lang daarna komen ze met hun rolkoffertjes richting aankomsthal. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten