vrijdag 13 september 2013

Mooiste meisje

‘Waar staat hier eigenlijk de kerk?’, vraagt mijn oudste zus als ze begin september een week bij me logeert. ‘El Médano heeft in elk geval een kapel’, antwoord ik in het besef dat die kleine ruimte met dertig bezoekers afgeladen vol zal zitten. Zou er elders nog een godshuis staan en heb ik dat zomaar over het

hoofd gezien? De petieterige kapel dateert uit 1899, gebouwd door Antonio Martin Siera. In die tijd was het hier niet meer dan een gehucht. Afgelopen winter zag ik een ansichtkaart en tot mijn grote verrassing bleken de vissersbootjes hoog op een stuk zand te liggen waar nu het centrale plein is. Op en voor deze ruimte speelt zich dagelijks een belangrijk deel van het dorpsleven af.

Als mijn zus weer in Nederland is, bezoek ik op weg naar de supermarkt de oude gebedsruimte. Een beeld van Nuestra Señora de la Merced de Roja bevindt zich hoog achter het altijd. Deze Maria is de patroonheilige van El Médano. Links en rechts van haar haar staan in totaal zes modelbouwschepen met bolle zeilen.

Buiten loop ik naar een open betonnen toren met bovenin twee luidsprekers. Geen luidklok. Dan valt me het houten kruis aan de voet op. Is het functionele gebouw achter het hek een kerk? Het parochiehuis of de plaatselijke bibliotheek? Het oogt ‘jaren ‘70’. In het kastje hangt informatie over de a.s. vieringen en het Mariafeest. Kennelijk de ‘nieuwe’ kerk. De toegangspoorten blijken op slot. Opmerkelijk.

Spanje is sterk veranderd sinds ik dit land begin jaren ’80 voor het eerst bezocht. Trouwen voor de kerk is niet vanzelfsprekend meer. Afgelopen winter las ik in El País de cijfers over het laatste decennium. Ik heb ze niet paraat en mij staat bij dat de breuk met het verleden enorm is: het burgerlijke huwelijk heeft veel terrein gewonnen. Bovendien blijkt ook het kerkbezoek op zondag is al een tijd op zijn retour. Toch wordt het land als katholiek beschouwd.

Gold 35 jaar geleden nog het verzoek aan de noordelijke zonaanbidsters om respectvol om te gaan met de lokale zeden en niet topless te zonnen, inmiddels liggen de lokale dames aan het textielstranden er minimaal gekleed bij. Ook hier. En op het Playa de la Tejita waar bloot toegestaan is, worden de Spaanse billen sneller bruin dan die van mij.

Al dagen wordt gewerkt aan de voorbereiding van het grote feest van de patrones van El Médano. Op de Plaza Mayor staat een podium dat deze week nieuwe coulissen en een soortement catwalk kreeg. Sinds vanmorgen is met bamboe vlechtwerk een cordon voor stalletjes gecreëerd. De al aanwezige draaimolen en mobiele churreria krijgen gezelschap van collega’s.

Zojuist het ik het programma bij het VVV gehaald. Vanaf morgen 14 tot en met 24 september staan er acht evenementen beschreven. Donderdagavond wordt de Koningin gekozen, het mooiste meisje van het dorp. Het verband met het Mariafeest ontgaat me even. Wie weet kom ik dat de komende tijd nog aan de weet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten